Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTangen, Hanne Aure
dc.date.accessioned2022-06-25T00:16:34Z
dc.date.available2022-06-25T00:16:34Z
dc.date.issued2022-05-20
dc.date.submitted2022-06-23T22:04:08Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3000792
dc.description.abstractMenn dominerer i lederroller innenfor næringslivet i dag, og denne mannsdominansen kan bidra til å danne bestemte forestillinger om kvinner i næringslivet. Samfunnets forestillinger kan påvirkes av mange faktorer, og den kanskje viktigste faktoren er media. Med sin påvirkningskraft kan media være med på å forme samfunnets holdninger om kvinner i ledende stillinger. I studien undersøker jeg hvordan kvinnelige og mannlige toppledere blir framstilt i mediatekster, og om det eventuelt finnes ulikheter i disse framstillingene. Denne masteroppgaven tar for seg fire forskningsspørsmål som retter søkelys mot journalistenes språklige og visuelle virkemidler. Studien har et kvalitativt forskningsopplegg som tar utgangspunkt i fire portrettintervjuer av norske kvinner og menn som hadde ledende roller i næringslivet på det tidspunktet intervjuene fant sted. Intervjuene er hentet fra Dagens Næringsliv, som er Norges største næringslivsavis. Det er blitt gjort en multimodal diskursanalyse av portrettintervjuene, det vil si at jeg har dybdeanalysert språklige virkemidler i selve teksten så vel som visuelle virkemidler i fotografiene som ledsager teksten. Studien viser flere indikasjoner på en sunn utvikling fra et likestillingsperspektiv. Min undersøkelse tilsier at Dagens Næringsliv ikke bidrar til å opprettholde stereotypiske holdninger og forestillinger knyttet til temaet kjønn og ledelse i betydelig grad, til tross for at det er ulikheter å finne. Det er viktig å understreke at disse ulikhetene kan sies å ramme begge kjønn. Dermed blir både de kvinnelige og mannlige topplederne utsatt for en mild form for diskriminering. Denne masteroppgaven er med sine funn et bidrag til videre forskning om medias framstilling av kjønn, og kan reise nye viktige spørsmål knyttet til likestillingen i Norge.
dc.description.abstractMen dominate in leadership roles within the business world today and this male dominance can contribute to forming specific perception about women in the business world. Society's perceptions can be influenced by many factors, and perhaps the most important factors is the media. With its influence, the media can contribute to shape society's attitudes about women in leading positions. In the study's research question, I examine how female and male top managers are portrayed in media texts, and whether there are any differences in these representations. This master's thesis will also address four research questions that shed light on the journalists' linguistic and visual means. The study has a qualitative research program based on four portrait interviews of Norwegian women and men who had leading roles in the business world at the time the interviews took place. The interviews are taken from Dagens Næringsliv, which is Norway's largest business newspaper. A multimodal discourse analysis of the portrait interviews will be carried out, which means that I will analyze in depth linguistic tools in the text itself as well as visual tools in the photographs that accompany the text. The study shows several indications of a healthy development from a gender equality perspective. My research indicates that Dagens Næringsliv does not contribute to promoting stereotypical attitudes and perceptions related to the topic of gender and leadership to a significant degree, despite the fact that there are differences to be found. It is important to emphasize that these differences hits both sexes. Thus, both the female and male top managers are exposed to a mild form of discrimination. This master's thesis is with its findings a contribution to further research on the media's representation of gender, and can raise new important questions related to gender equality in Norway.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectmedia
dc.subjectledelse
dc.subjectmakt
dc.subjectKjønn
dc.titleEn kritisk diskursanalyse av portrettintervju av mannlige og kvinnelige toppledere i Dagens Næringsliv
dc.title.alternativeA critical discourse analysis of portrait interviews of male and female top leaders in Dagens Næringsliv
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-23T22:04:08Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk språk og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel