Show simple item record

dc.contributor.authorAusland, Emilie
dc.date.accessioned2022-07-01T00:01:18Z
dc.date.available2022-07-01T00:01:18Z
dc.date.issued2022-07-01
dc.date.submitted2022-06-30T22:01:50Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3001942
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan unge forbruker på nett i et miljøperspektiv. Alle er forbrukere av noe, og forbruk er dermed en sentral del av hverdagen. Bakgrunnen for studien er en økt forbruksvekst som skjer på nett, samtidig som det er mer fokus på miljøvennlighet. De siste årene ser man en betydelig forbruksvekst, i tillegg til en endrende forbruksvane, ved at mye av forbruket skjer over nett – «den digitale forbruker» har dermed fått sin oppblomstring. Med det økte forbruket følger også samfunnsmessige konsekvenser i form av miljøpåvirkning. Forbruk generelt sett finnes det en del forskning om, men få studier har til nå undersøkt forbruket på nett i lys av bærekraftig forbruk. Formålet med denne studien er å belyse hvordan unge forbruker på nett i et miljøperspektiv. Studien har tatt utgangspunkt i fire fokusgrupper med unge, med og uten høyere utdanning. Målet er å undersøke hva slags oppfattelser unge har av eget konsum på nett. Analysen er inspirert av en «grounded theory» tilnærming. I analysen har det vært en sammenligning mellom kvinner og menn for å se om det er noen kjønnsforskjeller på hvordan man forbruker. I tillegg har jeg undersøkt betydningen av utdanningsnivå i forbindelse med konsum. Det blir videre undersøkt tilnærmingen de har til bærekraftig forbruk. Analysen av holdninger og handling, viser at holdninger ikke alltid gjenspeiles gjennom handlemåten vår. I henhold til at fokusgruppene baserte mye av samtalene på forbruk av klær, så er det derfor gitt mest oppmerksomhet til dette i denne oppgaven. Ved å rette fokuset på kjønnsforskjeller, så har det kommet frem at kvinner og menn har nokså ulike forbruksvaner. Det er også ulikheter i forhold til påvirkningsfaktorer og tilnærming til klær. Funn fra studien viser også at det er noe forskjell etter utdanningsnivå, knyttet til hvor opptatt de unge var av arbeidsforhold i produksjonslandene. Bærekraftig forbruk er et nøkkelbegrep i denne studien, og i den forbindelse er det ulike tilnærminger til det og forståelse av bærekraft. Med mindre man er veldig engasjert i miljøproblematikken, så vil ikke en vanlig forbruker tenke noe ekstra på bærekraftig forbruk med mindre det er tilrettelagt for det. Det viste seg at det var vanskelig å bry seg om miljøpåvirkningen når det ikke angår dem selv, eller blir direkte påvirket av det på noen måte. Det har også vært fruktbart å se på hva som tilrettelegges for et mer bærekraftig forbruk.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectbærekraftig forbruk
dc.subjectMiljø
dc.subjectunge forbrukere
dc.subjectklesforbruk
dc.subjectnetthandel
dc.titleForbruk og bærekraft: Unge forbrukeres oppfatninger av eget konsum på nett i et miljøperspektiv
dc.title.alternativeConsumption and sustainability: Young consumers view on their online consumption in an environmental perspective
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-06-30T22:01:50Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgaven
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106
fs.subjectcodeSOS360
fs.unitcode15-11-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record