• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Har flere folk vært i Paris enn jeg har? Tolkninger av komparative illusjoner på norsk

Rosseland, Lars Boye
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (4.611Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3002300
Date
2022-05-20
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [167]
Abstract
En komparativ illusjon er en type setning vi tilsynelatende aksepterer, men hvor grammatikken lurer oss. Flere folk har vært i Paris enn jeg har. Folk pleier ikke å være bevisst på setningens illusoriske kvaliteter før et par kritiske spørsmål blir stilt som Hva er det som blir sammenlignet? og Hva er det mindre av i sammenligningen? Fra tidligere litteratur har det blitt antatt at setningen er ugrammatisk. Denne masteroppgaven vil delvis utfordre denne antagelsen med å foreslå måter el- lipsen kan løses, som også gjør setningen grammatisk. Problemet med disse elliptiske løsningene er at de ikke virker til å bli oppdaget. I denne oppgaven har disse elliptiske løsningene blitt kalt komparativ sletting(CD) og komparativ sletting(CE). Komparativ sletting: Flere [folk]i har vært i Paris enn jeg har i . Komparativ ellipse: Flere folk har [vært i Paris]i enn jeg har i . I mulig mangel av oppdalse av ellipsen, har jeg også foreslått to tolkninger av setningen som virker attraktive, tiltross for at de ikke tilfredsstiller kravene for at ellipsen kan løses. Disse tolkningene er hva Wellwood(2018) har kalt en begivenhetssammenligning (event comparison), forkortet som SC i denne oppgaven. Den siste tolkningen av setningen omtolker enn jeg har til enn meg, som har gitt den navnet Bare meg tolkningen(OM). I et eksperiment, hvor var 50 deltagere indirekte spurt hvordan de tolker set- ningen. Eksperimentet var utført gjennom å presentere setningen gjennom 28 variasjoner, hvor kjerneordene var erstattet sånn at setningen ble anderledes, men syntaksen lik. De fire forskjellige tolkningene av setningen ble presentert under, omskrevet slik at hver respektive tolkning blir fremhevet. Målet med denne undersøkelsen er å se om deltagerene vil favorisere en tolkning eller ikke. Statistisk signifikante funn vil implisere at deltagerne også tolker set- ningen, enn å bare akseptere den uten et analytisk grunnlag. Det andre målet var å se om en læringseffekt tok sted gjennom eksperimentet. Her blir det blitt antatt at elliptiske løsninger blir oppdaget i større grad senere i eksperimentet enn tidligere. Resultatene viser signifikante resultater i favør av begivenhetssammenligning(SC), men resultater fra enkeltsetninger og individer tilsier at det tilsynelatende er mer kompliserende faktorer som står bak tolkningen av komparative illusjoner. Ingen læringseffekt kan påvises.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit