Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJønland, Andrè Frøseth
dc.date.accessioned2022-09-27T23:46:23Z
dc.date.available2022-09-27T23:46:23Z
dc.date.issued2022-09-01
dc.date.submitted2022-09-27T22:01:59Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3021971
dc.description.abstractI 2015 ble det innført et nasjonalt legevaktnummer - 116 117. Formålet med innføringen var å gjøre det enklere å komme i kontakt med den nærmeste legevakten basert på posisjonen til innringeren. Manglende opplysning fra flere av kommunene har ført til at folk innehar lite kunnskap om nummeret. Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK - 113) er tilgjengelig for de som behøver rask og livreddende hjelp. AMK opplever flere tilfeller der de blir kontaktet hvor legevakten skulle vært kontaktet. Dette fører til at kritiske ressurser hos AMK brukes feil, og den ytterste konsekvensen kan være at noen ikke får den hjelpen de trenger i tide. Dette prosjektet bruker prinsipper fra sjangeren seriøse spill og konsepter fra spillifisering til å utforme et opplæringsspill. I spillet møter brukeren personer i en medisinsk situasjon som trenger hjelp. Her utfordres brukeren til å utforske situasjonen for å avgjøre om det er behov for øyeblikkelig hjelp. Basert på informasjonen som presenteres må det besluttes om: (1) Kontakt medisinsk nødtelefon - 113, (2) kontakt nærmeste legevakt - 116 117, (3) kontakt fastlegen hvis åpent eller (4) sykdom/skade trenger ikke tilsyn av medisinsk personell. I tillegg må det avgjøres om det skal iverksettes forebyggende tiltak for å forhindre ytterligere skade/forverring av sykdom. Applikasjonen ble utviklet iterativt i samarbeid med domeneeksperter fra nødmeldetjenesten. Den utviklede applikasjonen er testet og evaluert av fire domeneeksperter fra AMK og tolv utvalgte personer. Brukerevalueringene baserte seg på systembrukbarhetsskalen (SUS) kombinert med forhåndsdefinerte oppfølgingsspørsmål for å samle nødvendig data. Evalueringene ga en gjennomsnittlig SUS-poengsum på 80.83. Tilbakemeldingene fra evaluatorene var positive, og at dette var en gøy opplevelse med relevante problemstillinger. Det ble også gitt konstruktive tilbakemeldinger på elementer som bør forbedres. Evaluatorene var positive til løsningen og flere ga uttrykk for at de tilegnet seg ny kunnskap om bruk av nødmeldetjenesten og skadeforebyggende førstehjelp. Evaluatorene representerer ikke et bredt utvalg av befolkningen med hensyn til alder. Applikasjonen bør testes og evalueres av barn og unge for å se om de tilegner seg ny kunnskap om nødmeldetjenesten og skadeforebyggende førstehjelp.
dc.description.abstractIn 2015 a national number for the emergency room was introduced - 116 117. The goal of the introduction was to make it easier to get in touch with the nearest emergency room, based on the callers position. Lack of information about the introduction of the number from the municipalities, leads to little knowledge about the number. Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK - 113) is available for people who need life-saving help. AMK has experienced multiple instances where the emergency room should've been contacted first. This leads to AMK using unnecessary resources on less serious inquiries. The ultimate consequence may be that someone does not receive the help they need in time. This project uses principles from serious games and gamification to develop an educational game. In the game, the player is challenged in medical situations. The player needs to examine the person's symptoms in order to contact the correct emergency department. Based on the information presented, the player needs to decide: (1) Contact AMK - 113, (2) contact nearest emergency room - 116 117, (3) contact GP (personal doctor) if open or (4) illness/injury does not require medical supervision. The developed application is tested and evaluated by four domain experts from AMK and twelve selected persons. Evaluations used the System Usability Scale (SUS) to define the application's usability. The evaluators also answered a pre-defined questionaire. Evaluations gave an average SUS-score of 80.83. The application received both positive and constructive feedback from the evaluators. The evaluators responded well to the application, and express that they have acquired knowledge about the different numbers related to the emergency notification service and first aid. The evaluators represent a small part of the population with respect to age, and therefore the application should be tested and evaluated by kids, to examine if they acquire knowledge about the emergency numbers and first aid.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectlegevaktnummeret
dc.subjectakuttmedisinsk kommunikasjonssentral
dc.subject113
dc.subjectnødnummer
dc.subject116 117
dc.subjectamk
dc.subjectspillifisering
dc.subjectseriøse spill
dc.subjectlegevakten
dc.titleSpill som verktøy for opplæring i bruk av nødmeldetjenesten
dc.title.alternativeSerious game as a tool for education in use of the emergency notification service
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-27T22:01:59Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i Programutvikling samarbeid med HVL
dc.description.localcodePROG399
dc.description.localcodeMAMN-PROG
dc.subject.nus754199
fs.subjectcodePROG399
fs.unitcode12-12-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel