"Jeg poster ikke porno" - En kvalitativ studie av unge norske kvinners digitale sex-arbeid på plattformen OnlyFans
Master thesis
View/ Open
Date
2022-12-01Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [82]
Abstract
Salg av seksuelle bilder og videoer på plattformen OnlyFans har de siste årene økt kraftig i popularitet, særlig under COVID-19 pandemien. Selv om plattformen i hovedsak er ment for at fans skal få et nærere forhold til ulike kjendisers liv, har plattformen blitt en viktig inntektskilde for ulike sex-arbeidere. På grunn av COVID-19 pandemien valgte mange sex-arbeidere å gå over til å selge seksuelle bilder og videoer over internett, heller enn å selge sex fysisk. Plattformen har også skapt gode muligheter for nye sex-arbeidere som enda ikke har etablert seg i markedet. Til tross for dens popularitet, har plattformen de siste årene vært utsatt for stor kontrovers både nasjonalt og internasjonalt. Mange mener det er blitt for enkelt og normalisert å produsere og legge ut eget seksuelt innhold på internett. I oktober 2021 kom OnlyFans med beskjeden om at alt seksuelt innhold skulle utestenges. En slik omveltning ville ha stor innvirkning på mange sex-arbeideres liv, i form av økonomisk tap, men også fysisk for de som måtte returnere til fysisk salg av sex. Like raskt som beskjeden kom, ble den trukket tilbake. OnlyFans fortsetter å være populær, men med en mindre grad av tillit fra sine brukere. I denne oppgaven vil jeg undersøke hvordan og hvorfor unge kvinner tar i bruk plattformen for å selge eget seksuelt innhold i form av bilder og videoer. Den overordnede problemstillingen er: Hvordan og hvorfor tar unge kvinner i bruk plattformen OnlyFans for å dele bilder og videoer med seksuelt innhold? Datagrunnlaget baserer seg på 5 kvalitative intervjuer med unge norske kvinner som publiserer seksuelle bilder og videoer aktivt på OnlyFans. Alle informantene er relativt nye på plattformen, og har publisert seksuelt innhold der i ett år eller mindre. Oppgaven er i stor grad eksplorativ, og tar utgangspunkt i en Grounded-Theory tilnærming, hvor dataen har vært sentral for oppgavens retning. Det at alle informantene var såpass nye på plattformen, skapte en interessant aspekt rundt hvorfor de hadde startet, og hvorvidt og hvor lenge de så for seg å fortsette med sex-arbeidet på plattformen. Informantene tok i bruk en rekke nettsider og plattformer for å reklamere for egen profil. Det inngikk mye tid i markedsføring, for å skaffe flere kunder. Informantene er en del av plattform-økonomien, noe som skapte en stor individuell konkurranse mellom profilene. Kundene hadde stor makt, i form av informantenes inntekt og popularitet. For å lykkes måtte man produsere mye innhold, men ikke nødvendigvis la dette gå ut over kvaliteten på innholdet. Informantene publiserte seksuelt innhold flere ganger i uken, opptil flere ganger hver dag. Noen av kundene ønsket et nærere forhold til informantene, i form av samtaler og spesialinnhold som samsvarte med kundens fetisjer. Alle informantene rapporterer at de motiveres av penger. Noen av informantene fortalte at de i hovedsak ble motivert av at arbeidet opplevdes som gøy, eller ga økt selvtillit. Det var kun én informant som hadde OnlyFans som sin hovedinntekt. For de andre informantene var OnlyFans en bi-inntekt ved siden av studie eller annet arbeid. Alle informantene opplevde at fortjenesten var størst i starten, for så å gradvis synke. For å ikke miste popularitet, måtte informantene tøye sine moralske grenser over hva som var greit å poste. Grensedragning var sentralt i arbeidet. Informantene setter grenser for hva de vil vise på profilen, men de setter også grenser mellom seg selv og andre, samt sitt innhold og andres innhold. For å unngå noe av stigmaet sex-arbeidet førte med seg, omtalte de eget innhold i formildende termer, og forsøkte å unngå «pornografi»-begrepet. På denne måten forsøkte de å legitimere eget arbeid og egen moral. De to mest sentrale kroppsdelene i kundenes grensedragning var ansikt og kjønnsorgan, og disse ble sjeldent vist, særlig sammen. Det å skulle vise begge deler i sitt innhold, virket å være den største grensen å tråkke over, rent kroppslig, men også moralsk. Kunden var den største pådriveren for å dytte informantenes grenser, og slik få tilgang til mer eksplisitt innhold. Kunden utøvde en stor økonomisk makt, som hen kunne bruke til sin fordel. Om man ikke produserte det innholdet som kundene ønsket, kunne det føre til økonomisk tap og mindre popularitet på plattformen. Det å være selvstendig sex-arbeider på OnlyFans bringer med seg ulike former for risiko. Informantene utøvde flere strategier for å verne seg fra disse. Informantene ønsket både å verne seg selv, men også sin partner og familie, fra stigmaet arbeidet kunne bringe med seg. OnlyFans gir noe sikkerhet i måten plattformen er bygd opp på, hvor innholdet som publiseres er beskyttet av en betalingsmur og slik ikke er åpen for ikke-abonnenter. Informantene måtte selv aktivt sikre sin anonymitet. Dette omhandlet i hvilken grad andre kunne få tak i deres personlige informasjon, samt holde kontroll over eventuell illegal deling. Informantene uttrykte en uro over deres fremtid, både økonomisk og sosialt. Ved å ta utdanning, eller være i annet betalt arbeid, kunne informantene føle en større trygghet rundt egen fremtid.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the Author. All rights reservedRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Arbeid og familie: Betydningen av krav og ressurser i arbeid for norske arbeidstakeres opplevelse av å kombinere arbeid og familie
Henanger, Marit Østhus (Master thesis, 2015-06-20)Background: Work-family conflict is related to poor psychological and physical health, absence and deterioration of relationship quality at home. Work-life balance is related to improved well-being, motivation and productivity. ... -
Helsefremmende arbeid som "det lille ekstra" : en kvalitativ studie av hva helsefremmende arbeid betyr for helsesøstre
Alstveit, Marit (Master thesis, 2002) -
Mål- og resultatstyring av NAV - Instrument, kultur eller myte. En studie av Arbeids- og inkluderingsdepartementets mål- og resultatstyring av Arbeids og velferdsetaten i perioden juni 2006 – april 2009
Breivik, Bjørn (Master thesis, 2010-03-01)Denne studien tar for seg problemstillingen:"Hvordan har mål- og resultatstyring blitt praktisert i styringsdialogen mellom Arbeids- og inkluderingsdepartementet og Arbeids- og velferdsdirektoratet i perioden fra og med ...