• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology - Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology - Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Receptive vocabulary, social communication and behaviour in children diagnosed with autism spectrum disorder

Båtvik, Ann Heidi Holmen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.450Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3045565
Date
2022-12-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology - Master theses [82]
Abstract
Bakgrunn. Autismespekterlidelse (ASD) er en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse karakterisert av avvikende sosial kommunikasjon og sosial interaksjon, repetitiv og stereotyp atferd og restriktive interesser. Mange med ASD har vansker med både strukturelt og pragmatisk språk og strever med sosial kommunikasjon og interaksjon. Det har blitt fremsatt hypoteser om at disse vanskene kan knyttes til forekomst av maladaptiv atferd. Metode. «Music for Autism» er et pågående prosjekt som sammenligner effekten av musikkterapi med leketerapi. Data om reseptivt ordforråd, sosial kommunikasjon og atferd ble innhentet ved studiens oppstart og ved regelmessige intervaller. Denne oppgaven baserer seg på data fra 15 norske og østeriske barn, innhentet ved studiens oppstart. Resultat. Reseptivt ordforråd korrelerer positivt med syntaks og koherens og korrelerer negativt med sosial kognisjon. Tale korrelerer negativt med sosial bevissthet og sosial kommunikasjon og korrelerer positivt med barn og ungdoms deltakelse i sosiale kontekster. Konklusjon. Det ble funnet begrenset bevis for et forhold mellom språk, kommunikasjon og atferd. De identifiserte korrelasjonene synes å delvis kunne forklares ved at studien bruker instrumenter som måler lignende konsept. Det er behov for flere studier for å få en dypere forståelse for forholdet mellom språk, sosial kommunikasjon og atferd. Økt kunnskap om temaet kan ha implikasjoner for intervensjoner rettet mot å forbedre livskvalitet hos barn og voksne med ASD.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit