Sammen mot sprøytefobien - Hvordan opplever barn og foreldre å delta i gruppebehandling for sprøytefobi? En kvalitativ evaluering.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3045975Utgivelsesdato
2022-12-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [547]
Sammendrag
Kognitiv atferdsterapi (KAT) er anbefalt behandling for barn med sprøytefobi og gjennomføres vanligvis som individualbehandling. Denne oppgaven er en kvalitativ evaluering av KAT-basert gruppebehandling for barn med sprøytefobi som primær lidelse og deres foreldre. Det ble gjennomført syv individuelle intervjuer med barn som hadde gjennomgått behandlingen, samt et fokusgruppeintervju med fem av foreldrene til barna. En teoridrevet innholdsanalyse av datamaterialet ble valgt som tilnærming. Kategoriene som ble utarbeidet for analysen var 1) barnas opplevelse av sprøytefobien, 2) behandlingens format og 3) behandlingens intervensjoner. Under første kategori beskrev barna frykt for smerte, opplevelser med smerte, tvang og kontrollmangel som særlig viktige elementer i fobien. I kategori to beskrev barna følelsen av vennskap og fellesskap som en viktig del av deltakelsen i gruppebehandlingen. Det kom også frem at foreldrene ønsket å involveres gjennom egne foreldregrupper parallelt med barnas behandling. I den tredje kategorien viste barna til at de hadde lært noe nytt i løpet av behandlingen, men det de lærte gjennom psykoedukasjonen synes å være vanskeligere for dem å bruke i praksis utenfor behandlingen. Eksponering som behandlingsmåte ga mening for barna og foreldrene, men det syntes å være for stort steg fra eksponeringsøvelsene i behandlingen til vaksinasjon som skulle skje etter behandling. Funnene indikerer at behandlingsprogrammet bør revideres med større fokus på eksponering. Eksponeringen i behandlingstimene bør være likere reelle vaksine- eller blodprøvesituasjoner. Det bør utarbeides og prøves ut en versjon med parallelle gruppemøter for foreldre til barna som er involvert i behandlingen. Cognitive behavioural therapy (CBT) is the recommended treatment for children with a fear of needles, usually administered as individual treatment. This paper is a qualitative evaluation of the experiences of children and their parents participating in CBT group treatment for children with fear of needles. The data comprised individual interviews with seven children and a focus group interview with five parents. Directed content analysis was used to analyse the data. The categories for evaluation were 1) experience of fear of needles, 2) treatment format, and 3) treatment interventions. Relating to 1) experience of fear of needles, the children described fears of pain, experiences of pain, coercion, and lack of control as important aspects of their phobia. 2) The treatment format category indicated that the group format was associated with friendship and a sense of fellowship. Parents wanted to be more involved by attending separate parent sessions. 3) Treatment interventions gave the insight that psychoeducation was instructive to the children, but nonetheless difficult to use in real-life situations outside therapy. The included exposure exercises were meaningful to both the children and parents, but there appeared to be a large gap from exposure training during the treatment to the actual vaccination after the treatment. Our findings indicate that the treatment program should be revised towards an increased focus on exposure. Exposure should be more similar to real vaccination or blood test situations. We would also recommend separate group-sessions for parents to be more involved in the treatment.