• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Medicine
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Medicine
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Psykososiale utfordringer og oral helse hos ungdom med leppe- kjeve- ganespalte (LKG) “Bare en spalte!”

Idwan, Bayan O A
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (809.9Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3046017
Utgivelsesdato
2022-11-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [130]
Sammendrag
Hensikt: Ungdommer med leppe-kjeve-ganespalte (LKG) kan være i en spesielt sårbar situasjon og kan oppleve noen psykososiale utfordringer. Hensikten med denne studien er å bidra med kunnskapsoversikt over rapporterte psykososiale utfordringer og sammenhengen med oral helse hos ungdom med LKG spalte. Problemstilling: «Hvilke psykososiale utfordringer rapporterer ungdom med LKG spalte? «Hvilken sammenheng er det mellom ungdommens orale helse og rapporterte psykososiale utfordringer? Metode: Litteraturstudie med systematisk tilnærming. Datainnsamling ved systematisk litteratursøk i 2 databaser basert på fastsatte inklusjon- og eksklusjonskriterier og kritisk vurdering. Det ble gjennomført dataanalyse av utvalget, som utgjorde 7 vitenskapelige artikler. Resultat: Hovedfunnene viste at ungdom med spalte rapporterte flere psykososiale utfordringer knyttet til emosjonelt og sosialt velvære. Likeledes rapporterte ungdom med spalte om å oppleve lavt nivå av oral helse. Videre avdekket resultatene at psykososiale utfordringer og nivå av orale helse varierte blant ungdom med spalte basert på; spaltetype, alder, og kjønn. Konklusjon: Oral helsetilstanden hos ungdommene med LKG spalte kan være assosiert med rapporterte psykososiale utfordringer. Resultatene indikerer at disse ungdommene er i en livsfase hvor de trenger informasjon, veiledning og mestringsstrategier. Denne studien har avdekket kunnskap om hvordan vi kan møte og oppfølge disse ungdommene for å hjelpe dem til å mestre sine psykososiale utfordringer. Resultatene viser blant annet at psykososiale tilpasningen hos ungdommene med LKG spalte kan fremmes gjennom; ikke-direktiv veiledning, tilpasset informasjon, fremme av mestringstro, forbedring av oral helsetilstanden og god tverrfaglig oppfølging. Nøkkelord: Ungdom, Leppe-kjeve ganespalte, Orale spelter, Psykososiale utfordringer, Oral helse, Sosial samhandling, Selvtillit, Mestringstro, Emosjoner, Tannhelse, Genetisk veiledning
 
Purpose: Adolescents with oral clefts can face some psychosocial challenges and have a particularly vulnerable case. This study aims to provide a knowledge overview of the reported psychosocial challenges and their relationship with the oral health of adolescents with oral clefts. Research problem: “Which psychosocial challenges do adolescents with oral clefts report? “What is the relationship between adolescents’ oral health and reported psychosocial challenges? Method: Literature study with a systematic approach. Data collection by a systematic literature search in two databases based on set inclusion and exclusion criteria and critical evaluation. A total of seven scientific articles had been selected for analysis. Result: The main findings showed that adolescents with oral clefts reported several psychosocial challenges in emotional and social well-being. They also reported having low levels of oral health. Furthermore, the results revealed that psychosocial challenges and level of oral health varied among adolescents with oral clefts based on; cleft type, age, and gender. Conclusion: The oral health status of adolescents with oral clefts can be associated with their reported psychosocial challenges. The results indicate that these adolescents are at a life phase where they need information, counseling, and coping strategies. This study has revealed knowledge in dealing with these adolescents to help them cope with their psychosocial challenges. The results show, among other things, that the psychosocial adaptation of adolescents with oral clefts can be improved by; enhanced self-efficacy, non-directiveness counseling, adapted information, improved oral health status, and good interdisciplinary follow-up. Keywords: Adolescents, Cleft lip/palate, Oral clefts, Psychosocial challenges, Oral health, Social interaction, Self-Esteem, Self-efficacy, Emotional, Genetic counselling, Dental health
 
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit