Hvordan selvfølelse som ung voksen påvirkes av forhold til jevnaldrende i ungdomstiden: En longitudinell undersøkelse
Master thesis
View/ Open
Date
2022-12-15Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [535]
Abstract
Oppgaven presenterer teoretiske rammeverk på selvfølelse som forklarer hvordan vi mennesker påvirkes av våre forhold til andre. Målet med oppgaven var å undersøke hvordan selvfølelsen i tidlig voksen alder påvirkes av forhold til jevnaldrende i ungdomsalder. I tillegg ønsket vi å studere hvorvidt mulige forskjeller kunne tilskrives kjønn. Data er hentet fra studien «Voksen i år totusen» (VITT), en longitudinell helsevaneundersøkelse, hvor 178 gutter og 205 jenter (N=383) har svart på spørreskjema knyttet til forhold til jevnaldrende og selvfølelse. Data brukt i våre analyser ble innsamlet i år 1990 og 2000, da deltakerne var henholdsvis 13 og 23 år gamle. Ved bruk av korrelasjonsanalyse og hierarkisk multippel regresjonsanalyse, finner vi støtte for at forhold til jevnaldrende ved 13 år har en positiv betydning for selvfølelsen ved 23 år. Forhold til jevnaldrende ved 13 år har ikke betydning når en inkluderer forholdet til jevnaldrende ved 23 år i regresjonsanalysen. Det forekommer også signifikante kjønnsforskjeller i målte nivåer av selvfølelse, hvor gutter generelt rapporterer litt bedre selvfølelse. I tillegg ser vi at gutter ved 13 år rapporterer noe bedre forhold til jevnaldrende enn jenter, mens det ved 23 år ikke er en signifikant forskjell mellom gutter og jenter. Oppgaven gir støtte for at forholdet en har til sine jevnaldrende kan påvirke selvfølelsen på en direkte og indirekte måte. Implikasjoner diskuteres i lys av oppgavens resultater. This thesis presents theoretical frameworks for self-esteem, and how we are affected by relationships with others. The aim of this study is to examine how our self-esteem in early adulthood is affected by peer acceptance in adolescence, and whether potential differences can be attributed to gender. The data was collected from the «Norwegian Longitudinal Health Behaviour Study», with 178 boys and 205 girls (N=383) responding to questionnaires concerning self-esteem and peer acceptance. The data was collected in 1990 and 2000, when the respondents were 13 and 23 years old. This thesis uses correlational analysis and multiple hierarchical regression analysis. The results from the analyses indicate that peer acceptance at 13 years old positively affects self-esteem at 23 years old among both genders. We also observe that the importance of peer acceptance at 13 years is no longer relevant when peer acceptance at 23 years is included in the regression analysis. Gender differences occur in levels of self-esteem, where boys generally report higher self-esteem. In addition, we observe that boys at 13 years old report higher levels of peer acceptance than girls, but there are no statistically significant differences between genders when they are 23 years old. This thesis provides further support for the assumption that peer acceptance influences self-esteem in direct and indirect ways. The implications are discussed in light of the results. Key words: self-esteem, peer acceptance, gender differences, longitudinal