Elevers opplevelser av Timen Livet i skolen som et tiltak innenfor det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070618Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [166]
Sammendrag
Bakgrunn: Nokså mange ungdom opplever psykiske plager. Det tverrfaglige temaet Folkehelse og Livsmestring er ett tiltak innført av myndighetene for å jobbe med disse utfordringene. Temaet har blitt kritisert for å være for bredt og gi metodefrihet til lærerne. Derfor ønsket jeg å undersøke ett spesifikt tiltak innenfor dette fokusområdet. Hensikt: Var å undersøke hvordan Timen Livet kan styrke følelsen av trygghet og trivsel i elevenes skolehverdag, og hvilket bidrag Timen Livet kan gi til Livsmestringstematikken. Metode: Dette prosjektet bygger på en kvalitativ tilnærming, og benyttet et fenomenologisk forskningsdesign. Datamaterialet ble innhentet gjennom seks fokusgruppeintervjuer med til sammen 22 elever på 6.- og 7. trinn. Resultater: Funnene viste at elevene opplevde tillit, inkludering, vennskap og konflikthåndtering gjennom Timen Livet. Bruk av vikarer kunne føre til usikkerhet. Elevene beskrev at de opparbeidet seg mot til å åpne seg opp, empati og medfølelse, anerkjennelse for hverandre ulikheter og forbedring i verbale prestasjoner. Sirkelformatet, konfidensialitet og respekt ble trukket frem som betydningsfulle for opplevelse av trygghet. Uro blant elevene kunne føre til usikkerhet. Elevene understrekte at de ønsket mer medbestemmelse i utforming av struktur og valg av tematikk. Konklusjon: Funn fra denne studien pekte i retning av at Timen Livet kan se ut til å bidra positivt til elevenes opplevelse av trygghet og trivsel i skolehverdagen. Timen Livet kan derfor betraktes som et mulig bidrag innenfor Livsmestringsfokuset. Det er derimot begrenset hvor mye denne studien kan si om hvorvidt Timen Livet bør implementeres i skolen.