«If Eve ain’t in your garden, you know that you can»: En religionsvitenskapelig narrativ analyse av Lil Nas Xs Montero (Call Me By Your Name)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070798Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [252]
Sammendrag
Mars 2021 kom Lil Nas X ut med den kontroversielle musikkvideoen MONTERO (Call Me By Your Name). I den tre minutter lange videoen ser vi Lil Nas X som er intim med slangen fra Edens hage, danser på en stripperstang til helvete og forfører djevelen før han dreper ham. Denne masteroppgaven er en narrativ analyse av religiøse narrativer i MONTERO (Call Me By Your Name) og skriver seg derfor inn i forskningsfeltet «religion og populærkultur». Oppgaven analyserer disse fortellingene i lys av teoretiske perspektiver på kjønn og seksualitet, der begrepene interseksjonalitet, kjønnsperformativitet, heteronormativitet, subversive kroppshandlinger og svart maskulinitet aktivt brukes. Jeg argumenterer for at musikkvideoen bryter med det heteronormative og dekonstruerer kjønnskategorier og på den måten utfordrer og destabiliserer konservative normer om kjønn og seksualitet. Analysen argumenterer for at MONTERO (Call Me By Your Name) queerer kristne fortellinger. Ved å tolke musikkvideoen i lys av en amerikansk kontekst, viser oppgaven at MONTERO-narrativet ikke kan forstås isolert fra den historiske og kulturelle konteksten den er en del av, inkludert den amerikanske hiphopkulturen, og det polariserte politiske klimaet. In March 2021 Lil Nas X sparked controversy with his new music video MONTERO (Call Me By Your Name). This three-minute-long video shows Lil Nas X sexually interacting with the snake from the Garden of Eden, dancing on a stripper pole to hell, and seducing the devil before killing him. This master thesis provides a narrative analysis of religious narratives in MONTERO (Call Me By Your Name) and therefore enters the research area of “religion and popular culture”. I engage in these narratives considering theoretical perspectives on gender and sexuality exploring how gender is performed, how heteronormativity is confronted, how subversive bodily acts challenge the heterosexual matrix, and how Black masculinity is deconstructed in the music video. I demonstrate how the music video breaks with the heteronormative and deconstructs gender categories and in that way challenges and destabilizes conservative norms about gender and sexuality. The analysis argues that MONTERO (Call Me By Your Name) is queering Christian narratives. By interpreting the music video in light of an American context, the thesis shows that the MONTERO-narrative cannot be understood in isolation from the historical and cultural context of which it is part, including the American hip-hop culture, and the polarized political climate.