The effects of screen time on children and adolescents: A systematic review
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070803Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Introduksjon: Skjerm tid har blitt en viktig del av barn og ungdoms liv. Denne systematiske gjennomgangen ser på hvilke psykologiske utfall skjerm tid er assosiert med for barn og ungdom i alderen seks til tolv. Metode: 12 ulike journaler ble gjennomsøkt med «screen time» og «child*» i nøkkelord, tittel og abstrakt som ga totalt 123 371 treff. Etter å ha ekskludert duplikater og tatt vekk alle treff med «screening» i nøkkelord, tittel og abstrakt, ble 28421 ble igjen. Manuell gjennomgang av nøkkelord, tittel og abstrakt i disse artiklene ga til slutt 223 artikler som ble lest i fulltekst. 57 av disse passerte alle inklusjonskriteriene, en artikkel fra «screening»-gruppe ble også lagt til etter et manuelt søk. 49 av 58 artikler var individuelle studier, hvor av 38 var kryss-seksjonale og 11 var longitudinelle. 9 av artiklene var systematiske gjennomganger, oversiktsartikler eller metaanalyser. Resultater: Alle de inkluderte studiene, sett bort ifra tre artikler, viste positive korrelasjoner mellom skjerm tid og et flertall utfall; økt depresjon, OCD, oppmerksomhetsvansker, ADHD og lavere akademiske scorer. Konklusjoner: Dataene som er lagt frem i denne systematiske gjennomgangen viser til at skjerm tid kan ha en signifikant negativ effekt på barn og unges utvikling. Videre forskning burde fokusere på å redegjøre for kausale forhold. I tillegg, burde fremtidige retningslinjer inkludere de store variasjonene i utfall skjerm tid har blitt assosiert med.