Exploring the Efficacy of Empathy-Raising Interventions in School Settings
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3070808Utgivelsesdato
2023-05-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne litteraturoversikten utforsker effekten av intervensjoner rettet mot å øke empati i barn i skoler, samt hvordan studiekarakteristikker påvirker og interagerer med intervensjonens effekt. Litteraturoversikten identifiserte effektstørrelser som generelt sett ikke var større enn liten, og ingen av studiene rapporterte en stor effektstørrelse. Det ble ikke funnet betydelig variasjon i effektstørrelser på tvers av studiekarakteristikker. I utforskningen av relasjonen mellom økninger i empati og reduksjoner i mobbing fant litteraturoversikten svært varierende effektstørrelser, og affektiv empati ble identifisert som potensielt mer effektiv i å føre til reduksjoner i mobbing. Implikasjoner for framtidig forskning ble diskutert, og det ble vektlagt et behov for videre forskning på karakteristikker som påvirker intervensjoner rettet mot å øke empati i barn i skoler, samt et behov for forskning på distinkte effekter av affektiv versus kognitiv empati.