Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkeie, Malin
dc.date.accessioned2023-06-12T23:52:32Z
dc.date.available2023-06-12T23:52:32Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-12T22:01:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071003
dc.description.abstractLæreres didaktiske valg i undervisningen i Religion og etikk påvirker i stor grad inntrykket elevene får av religioner og livssyn, og deres plass i samfunnet. I norsk utdanningssammenheng er det med den nye læreplanen RE20 tydelig at islam og kristendom vil få en sentral plass i faget, da disse eksplisitt er nevnt. Denne masteroppgaven fokuserer på læreres didaktiske valg og deres refleksjoner rundt sine egne valg knyttet til undervisning om kristendom og islam. I tillegg undersøker den hvilke holdninger studentene har til disse to religionene, og om holdningene deres endrer seg etter undervisningen. Videre undersøker jeg lærernes refleksjoner om den nye læreplanen og hvordan de opplever at elevene mottar undervisningen. Hensikten har vært å undersøke hvordan lærere strukturerer undervisningen, og om de skiller mellom religionene de underviser om. I tillegg ønsket jeg å få en klarere forståelse av elevenes holdninger til kristendom og islam. Denne studien benytter seg av tre metoder: dokumentanalyse av læreplanene fra 2006 og 2020 i Religion og etikk, intervjuer med seks lærere og en undersøkelse av elevene til disse seks lærerne. Ved å undersøke materialet som er samlet inn ved hjelp av disse metodene, viser funnene at til tross for at lærerne har samme utgangspunkt med læreplanene, strukturerer og fokuserer de på ulike sider ved kristendom og islam. Til tross for at mange av dem forsøker å gjøre undervisningen så lik som mulig, er det fortsatt noen forskjeller. Når det kommer til elevene, har de holdninger og fordommer til både islam og kristendom. Mens kristendom blir sett på som å være kjedelig, blir islam assosiert med terrorisme og vold.
dc.description.abstractTeachers’ didactic choices in teaching the subject Religion and Ethics (Religion og etikk) greatly influence the impression students receive of religions and worldviews, and their place in society. In the Norwegian educational context, with the new curriculum, RE20, it is evident that Islam and Christianity will have a central place in the subject. This master’s thesis focuses on teachers’ didactic choices and their reflections on their own choices related to teaching about Christianity and Islam. Additionally, it investigates the attitudes that students have towards these two religions, and whether their attitudes change after they have received tutoring. Furthermore, I examine teachers’ thoughts about the new curriculum and how they experience their students receiving their teaching. The purpose has been to investigate how teachers structure their teaching, and whether they differentiate between the religions they teach about. Additionally, I aim to gain a clearer understanding of students’ attitudes. This study employs three methods: a document analysis of the curricula from 2006 and 2020 in Religion and Ethics, interviews with six teachers, and a survey of the students taught by these six teachers. By synthesizing the material collected by means of these three methods, the findings show that despite having the same starting point with the curricula, teachers structure and focus on different aspects of Christianity and Islam. While many of them try to make their teaching as similar as possible, there are still some differences. Regarding the students, they have attitudes and prejudices towards both Islam and Christianity. While Christianity is regarded as with being boring, Islam is associated with terrorism and violence.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectReligionsundervisning
dc.subjectreligionsdidaktikk
dc.subjectkristendom
dc.subjectislam
dc.subjectkvalitativ metode
dc.titleKristendom og islam i religion og etikk
dc.title.alternativeChristianity and Islam in Religious Education
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-12T22:01:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeReligionsvitenskap mastergradsoppgave
dc.description.localcodeRELV350
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.subject.nus714218
fs.subjectcodeRELV350
fs.unitcode11-22-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel