Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGjøsæter, Marie
dc.date.accessioned2023-06-13T23:57:52Z
dc.date.available2023-06-13T23:57:52Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-13T22:00:10Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071232
dc.description.abstractNoreg har opplevd ei auking i etablerte privatskular dei siste tiåra. Med auke i etablerte skular, vil det også vere eit aukande behov for å forstå korleis desse skulane fungerer i praksis. Studiet har derfor mål om å bidra til innsikt i kristne religiøse privatskular og deira drift. Dei kristne privatskulane utgjer ein majoritet på landsbasis av religiøst forankra privatskular, og er statleg finansiert med 85% av skuledrifta. Prosjektet vil undersøke korleis tre kristne privatskular i Nord-Noreg framhevar det kristne verdigrunnlaget i lokale læreplanar. Ved bruk av ein kvalitativ metode, vil målet for studie vere å innhente kunnskap og gi innsikt til dei private skulane gjennom intervju med rektor og lærarar på kvar enkelt skule. Analysematerialet bygger også på gjennomført dokumentanalyse av dei tre lokale læreplanane av LK20 og skulane er anonymisert. Det teoretiske materialet bygger mellom anna på Oddrun Bråten si dimensjonsmodell, Wanda Albert si systematiske religionsmodell og Jenny Berglund si terminologi om å omsetje verdigrunnlaget til ein passande mottakargruppe. Funna viser at dei tre kristne privatskulane kan bli omtala som ein reaksjon til det offentlege skulesystemet i Noreg og framhevar kristne aspekt i fleire av undervisningsfaga i skulekvardagen og i dei lokale læreplanane. Tittelen «Den heilage LK20» illustrerer kristendomens sentrale rolle i skulesystemet og formålet lærarane og rektorane har til å vektlegge dei kristne verdiane til den yngre generasjonen.
dc.description.abstractOver the past few decades, Norway has experienced a notable increase in the establishment of private schools. This trend has prompted a need to examine private schools in Norway, and in this case, give an insight into religious faith schools and their operations. Of particular interest in this study is Christian faith schools, which comprise most faith-based schools in Norway and are financed by the state with 85 %. However, in exchange for public founding, these schools are controlled by the state and must adhere to the curriculum requirements of the Norwegian Directorate for Education and Training (Utdanningsdirektoratet). This research project aims to investigate the representation of Christian values in three Christian faith schools located in Northern Norway and how these schools interpret and employ the new curriculum of LK20 to favor their specific interests. The focal point will be at the lower secondary level (grades 8-10), with pupils being around the age of 13 to 16 years old. Using a qualitative approach, the study aims to gather insights from interviews with teachers and principals, as well as document analysis of each school’s local curriculum. The research is guided by a didactic perspective in the field of religious studies, with Oddrun Bråten’s dimension model serving as a central framework. Wanda Albert’s categorization of religious education supplements Bråten’s theory and examines whether these schools’ approach religious education from a confessional or non-confessional perspective. Additionally, researchers such as Jenny Berglund and her concept of “translating” values will be reflected upon and embedded into the analysis to demonstrate how teachers at these faith schools actively choose to translate school values to an appropriate target group. The findings reveal that these three schools represent a reaction to the public school system in Norway and place a strong emphasis on the Christian aspect in various subjects throughout their school system, which is also visible in each local curriculum of LK20. The title “The sacred LK20” highlights the significant role Christianity plays in the school system and the commitment teachers and principals have upon embracing those values to the younger generation.
dc.language.isonno
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectPrivate educational system
dc.subjectConfessional education
dc.subjectNorwegian school system
dc.subjectRE-education
dc.subjectChristian faith schools
dc.subjectCurriculum
dc.titleDen heilage LK20: Ein kvalitativ studie av tre kristne privatskular i Nord-Noreg
dc.title.alternativeThe sacred LK20: A qualitative study of three Christian faith schools in the Northern parts of Norway
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-13T22:00:10Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeReligionsvitenskap mastergradsoppgave
dc.description.localcodeRELV350
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.subject.nus714218
fs.subjectcodeRELV350
fs.unitcode11-22-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel