Show simple item record

dc.contributor.authorSinnathurai, Shinujah Roman
dc.date.accessioned2023-06-15T01:41:36Z
dc.date.available2023-06-15T01:41:36Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-13T22:00:43Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071448
dc.description.abstractI denne studien belyses vurderingspreferansene til kvinnelige, nye og førstegenerasjons-studenter, da forskning viser at de forlater STEM i større grad enn andre studenter. En av pådriverne er «high stakes» vurderinger, som påvirker de nevnte studentene negativt og gjør at de ikke presterer likt som medstudentene. Studentenes mening og oppfatning om vurderingsformene påvirker også hvilke læringsstrategier de anvender. Hvis institutter og undervisere ønsker å fremme læring og redusere frafall, burde vurderingspreferanser og oppfatninger undersøkes. Gruppearbeid og muntlige vurderinger var ikke foretrukket av kvinnelige studenter. Om gruppearbeid var det flere negative oppfatninger, som ikke stemmer med tidligere forskning om kvinner og gruppearbeid. At de ikke foretrakk muntlig vurderinger stemmer med tidligere forskning, og kan skyldes frykt for å flaue seg ut foran klassen og underviser. Nye studenter foretrakk gruppearbeid og flere vurderinger. Det stemmer med det forskning vet om nye studenter, hvor gruppearbeid forsterker følelsen av tilhørighet og det de er kjent med fra tidligere utdanning. De foretrakk også refleksjonsnotat, som kan forklares ved at refleksjonsnotat bevisstgjør studentene om at de har oppnådd noe i arbeidet. Førstegenerasjonsstudenter foretrakk tilbakemeldinger, muntlig vurdering og gruppearbeid. Dette stemmer ut ifra det forskning vet om førstegenerasjonsstudenter. Tilbakemelding kan gi dem støtten de ikke har utenfor instituttet. Muntlig vurdering kan oppleves som en samtale med sensor og være mindre stressfremmende. Gruppearbeid som følge av at de ikke foretrekker å arbeide alene og at det er mer stressfremmende enn å samarbeide med andre. Å endre vurderingsform i emner, ut ifra preferansene til studentene kan komme både instituttet og studentene til gode. Undervisningskvaliteten i emner blir bedre, ved at studentene anvender læringsstrategier som kan fremme livslang læring. Funnen i denne studien er interessante og burde belyses, slik at videre undersøkelse kan føre til bedre prestasjon og lavere frafall av studenter.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjecthøyere utdanning
dc.subjectkvinner
dc.subjectSTEM
dc.subjectstudenter
dc.subjectførstegenerasjon
dc.subjectvurdering
dc.subjectvurderingspreferanser
dc.subjectkvinnelige studenter
dc.subjectførstegenerasjonsstudenter
dc.titleVurderingspreferanser hos studenter i høyere utdanning
dc.title.alternativeStudents assessment preferences in higher education
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-13T22:00:43Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i biologi
dc.description.localcodeBIO399K
dc.description.localcodeMAMN-BIO
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.subject.nus751999
fs.subjectcodeBIO399K
fs.unitcode12-60-0


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record