Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJensen, Kaia Tange
dc.date.accessioned2023-06-16T00:22:10Z
dc.date.available2023-06-16T00:22:10Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-15T22:00:15Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071678
dc.description.abstractForholdet mellom religion og fantasy, eller fantastisk litteratur, er blitt et stadig mer utbredt diskusjonstema blant akademikere. Hvordan religion i skjønnlitteratur blir diskutert, forstått og presentert er et resultat av tolkninger og er ikke forhåndsbestemt - eller er det det? Målet mitt med denne masteroppgaven i religionsvitenskap har vært å få innsikt i hvordan forskere nærmer seg et skjønnlitterære verk for å identifisere religion i dem. For å oppnå dette har to litteraturforskere, David S. Hogsette og Elizabeth Anderson, vært gjenstandene for mine to case-studier. En studie av hvordan litteraturvitere identifiserer religion i skjønnlitterære verker kan bidra til refleksjoner om hvordan religionsvitere selv opererer. Jeg har undersøkt to lesninger av Ursula K. Le Guins fantasy-romaner A Wizard of Earthsea (1986) og Voices (2006). Jeg har oppsummert deres lesninger og fremhevet metodene de har benyttet. Som mitt teoretiske rammeverk har jeg brukt leserorientert litteraturteori (basert på Wolfgang Iser) og situerte kunnskaper (basert på Donna Haraway). Mine funn peker på at både forskningsobjektene og forsknings subjektene virker inn på hvordan religion blir lest inn eller ut av skjønnlitterære verk.
dc.description.abstractThe relation between religion and fantasy, or fantastic literature, is becoming a widespread topic of discussion among academics. How religion in fiction is discussed, understood, and represented is a result of interpretations and is not predetermined, or is it? My goal with this Master´s thesis in Religious Studies has been to gain insight into how researchers approach works of fiction to identify religion in them. To achieve this, two literary scholars, David S. Hogsette and Elizabeth Anderson, have been the subjects of my two case studies. An investigation of how scholars of literature identify religion in works of fiction can contribute to reflections on how scholars of religion themselves operate. I have examined two scholarly readings of Ursula K. Le Guin's fantasy novels A Wizard of Earthsea (1986) and Voices (2006). I have summarized their readings and highlighted the methods they have employed. As my theoretical framework, I have used reader-oriented literary theory (based on Wolfgang Iser) and situated knowledges (based on Donna Haraway). My findings point to the fact that both the research subjects and the research objects affect how religion is read into or out of works of fiction.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectFantasy
dc.subjectreligion
dc.subjectLeGuin
dc.titleReligion i Ursula K. Le Guins fantasy: en analyse av litteraturvitenskapelige tilnærminger.
dc.title.alternativeReligion in Ursula K. Le Guin´s fantasy: an analysis of literary approaches.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-15T22:00:15Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeReligionsvitenskap mastergradsoppgave
dc.description.localcodeRELV350
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.subject.nus714218
fs.subjectcodeRELV350
fs.unitcode11-22-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel