Show simple item record

dc.contributor.authorAskeland, Håkon Dale
dc.date.accessioned2023-06-17T00:06:34Z
dc.date.available2023-06-17T00:06:34Z
dc.date.issued2023-05-16
dc.date.submitted2023-06-16T22:00:40Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3071881
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker de pågående problemene knyttet til utnyttende metoder som brukes til å tjene penger av spillere i moderne dataspill. Videre i oppgaven så undersøkes og sammenlignes to spill, og hvordan de bruker utnyttende metoder til å oppfordre spillere til å kjøpe mikrotransaksjoner. Mikrotransaksjoner er små og vanligvis valgfrie tjenester som spillere kan kjøpe inne i spillet. Når vi diskuterer utnyttende metoder, så snakker vi blant annet om taktikker som blir brukt til å presse og oppfordre spillere til å kjøpe ulike mikrotransaksjoner i spill. Disse metodene er påtrengende for spillere, og er designet for å skjule de langsiktige kostnadene ved å kjøpe disse mikrotransaksjonene. Tidligere akademiske verk har sett på relevante problemer rundt dette, men har undersøkt det mer generelt. Denne oppgaven, derimot, ser på to spesifikke spill, og fokuserer på deres bruk av utnyttende metoder. Dette skjer ved bruk av en “app-walkthrough method”. Her undersøker og analyserer oppgaven hvordan FIFA 23 og Diablo: Immortal oppmuntrer spillere til å kjøpe mikrotransaksjoner i spillene. Samtidig så tar oppgaven bruk av en komparativ analyse for å fremheve forskjellene og likhetene i bruken av utnyttende metoder. Det ble funnet at begge spillene er tydelige i bruk av disse utnyttende metodene. Spesielt er deres bruk av taktikker hvor spillere kan føle seg presset til å kjøpe mikrotransaksjoner. Dette stammer fra, blant annet, spillenes konkurransemessige natur. Spillene er også ivrige i bruken av loot box-lignende systemer, som gir spillere en svært lav sjanse til å skaffe seg en rekke ulike gjenstander ved kjøp. Hvordan hvert spill bruker disse og andre utnyttende systemer kan være svært annerledes derimot. For eksempel så er spillere direkte involvert i utfallet av å åpne disse i Diablo: Immortal. Oppgaven argumenterer derfor at en spesifikk type av en utnyttende mikrotransaksjon kan variere i stor grad fra spill til spill, selv om det grunnleggende konseptet kan forbli eller er det samme. Det kan også være en stor tilstedeværelse av mikrotransaksjoner uavhengig av inntektsmodellen til et spill.
dc.language.isoeng
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectVideo Games
dc.subjectPredatory and exploitative monetization
dc.subjectMonetization
dc.subjectLive-service video games.
dc.subjectFree-to-play video games
dc.titlePredatory/exploitative Monetization in Modern Video Games: A critical analysis of FIFA 23 and Diablo: Immortal
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-16T22:00:40Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i digital kultur
dc.description.localcodeDIKULT350
dc.description.localcodeMAHF-DIKUL
dc.subject.nus719906
fs.subjectcodeDIKULT350
fs.unitcode11-21-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record