Fortid På Film - En kvalitativ studie av læreres formål ved bruk av film i undervisning
Master thesis
View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [252]
Abstract
Film er en utbredt ressurs i læreres undervisning i samfunnsfag. Forskning fra både inn- og utland har vist at de aller fleste lærere viser film i sin undervisning. Likevel er det fortsatt lite forskning som studerer hvilket formål lærere har for å ta i bruk ressursen. Denne studien søker å besvare problemstillingen: Hvilke formål har lærere for å ta i bruk film i sin undervisning? Dette studeres gjennom en kvalitativ studie hvor seks praktiserende samfunnsfaglærer har blitt intervjuet om sine tanker rundt filmbruk i sin undervisning. Studien analyseres gjennom en struktur som er formet av fem underliggende forskningsspørsmål. Disse besvares gjennom å studere dataene fra intervjuet i lys av læreplanteori, læreplanverket, en todeling av historiefaget som baserer seg på en vitenskapelig side og en gåtefull side og ved å studere pedagogisk versus fagdidaktisk motivasjon bak formål. Resultatene fra studien viser at lærere har en rekke formål ved sin filmbruk, og at deres primære formål vanskelig lar seg kategorisere. Gjennom analyse blir det vist hvordan flere av læreres motivasjoner og formål er vevd sammen med hverandre. Formålene ved filmbruk virker å ikke utelukke hverandre, men fungere i en symbiose. Samtidig er det forskjeller mellom læreres tanker om film og de ulike vurderingene virker å ha ulik prioritering mellom informantene.