Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMolden, Sjur
dc.date.accessioned2023-06-21T00:18:20Z
dc.date.available2023-06-21T00:18:20Z
dc.date.issued2023-05-16
dc.date.submitted2023-06-19T22:03:07Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072368
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker mulighetene og utfordringene knyttet til historieundervisning gjennom historiske dataspill. Forskningen er basert på en periode hvor jeg underviste i historie på videregående nivå med to forskjellige dataspill. I mitt masterprosjekt undersøker jeg to forskningsspørsmål: 1) Hvordan kan man bruke læringsspill og kommersielle dataspill i historieundervisning? og 2) Hva slags historiske fortellinger finner man i historiske dataspill? Mine hovedfunn i dette prosjektet er at videospill kan være nyttig som et verktøy for historieundervisning på videregående skole. Imidlertid har jeg også funnet ut at det er mange problematiske sider ved historiske dataspill som undervisningsverktøy. Disse problemstillingene er knyttet til historiedidaktikk, pedagogikk og praktiske aspekter. Elevene rapporterte i stor grad at de satt pris på å lære historie gjennom dataspill og tilskrev noe av dette til den aktive læringen som dataspill kan legge til rette for. Forskningen påpeker imidlertid at det å ha en faglig ramme er nøkkelen til den læringsverdien av historiske dataspill. I intervjuene kommenterte noen av informantene at oppgaven de skrev i forbindelse med Civilization V–prosjektet hjalp dem med å reflektere over de historiske aspektene ved spillet. Et annet diskusjonspunkt i denne oppgaven er hvorvidt læringsspill eller kommersielle videospill er å foretrekke som undervisningsverktøy i historiefaget. Mens mye av forskningen på historiske dataspill er fokusert på kommersielle dataspill, tyder forskningen min på at læringsspill fungere like bra når man underviser i historie og kan godt være mer praktiske for klasseromsbruk. Det andre forskningsspørsmålet fokuserer på problematiske sider ved det historiske innholdet i dataspill. Mens mange forskere innen historiske spillstudier berømmer historiske videospill for deres evne til å legge til rette for kontrafaktiske undersøkelser og kritiske vurderinger av historien, tyder min forskning på at dataspill kanskje ikke er så egnet til dette som tidligere antatt. I tillegg til at historiske dataspill er begrenset i mulighetene for kontrafaktiske øvelser, kan noen av spillmekanikkene også bidra til en deterministisk historieforståelse. Historiske dataspill er også problematiske i måten de representerer historien på. Dette har en sammenheng med de kommersielle interessene knyttet til å lage slike dataspill. I denne oppgaven stiller jeg spørsmål ved noen av de historiske fortellingene som presenteres i kommersielle dataspill som Civilization V. Basert på min forskning argumenterer jeg for at noen historiske dataspill bidrar til et eurosentrisk og vestlig historisk verdensbilde. De historiske fortellingene i dataspill får konsekvenser for hvordan slike spill bør håndteres i skolen.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.title«Next level» historieundervisning? En studie av læringsspill og kommersielle dataspill i historieundervisning
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-19T22:03:07Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHistorie mastergradsoppgave
dc.description.localcodeHIS350
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.description.localcodeMAHF-HIS
dc.subject.nus713107
fs.subjectcodeHIS350
fs.unitcode11-22-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel