Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDommersnes, Jørgen Rensch
dc.contributor.authorRibe, Victoria Hammarlund
dc.date.accessioned2023-06-21T06:23:53Z
dc.date.available2023-06-21T06:23:53Z
dc.date.issued2023-05-15
dc.date.submitted2023-06-20T22:00:22Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072380
dc.description.abstractNyere forskning viser at mange barn med ADHD også har pragmatiske språkvansker. Flere av de som får ADHD som barn vil også ha diagnosen i voksen alder. Hensikten med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom ADHD og pragmatiske språkvansker hos unge lovovertredere. Vi undersøkte også hvilke underliggende faktorer fra ADHD som påvirket det pragmatiske språket til deltakerne. Vi målte ADHD gjennom spørreskjemaet the Wender Utah Rating Scale – 25 item version (WURS-25) og pragmatiske språkvansker gjennom spørreskjemaet La Trobe Communication Questionnaire (LCQ). Utvalget bestod av 136 mannlige deltakere i alderen 18 til 25 år som sonet en dom i Norge. For å vurdere sammenhengen mellom ADHD og pragmatiske språkvansker gjennomførte vi en korrelasjonsanalyse mellom deltakernes sumskår på de to skjemaene. Vi gjennomførte også en t-test for å se om deltakere med ADHD skåret høyere på LCQ. Vi gjennomførte deretter en prinsipal komponentanalyse på begge skalaene for å finne underliggende faktorer, og undersøkte hvilke av faktorene fra WURS-25 som korrelerte sterkest med hele LCQ. Korrelasjonsanalysen mellom WURS-25 og LCQ viste en sterk korrelasjon (r=0.52) og t-testen viste at personer med ADHD skåret signifikant høyere på LCQ. For WURS-25 fant vi komponentene hyperaktivitet, oppmerksomhet og psykisk helse. For LCQ fant vi komponentene samtaleflyt, initiering og opprettholdelse av samtaler, og samtaleevner. Oppmerksomhet fra WURS-25 hadde den sterkeste korrelasjonen med LCQ (r=0,57). Resultatet kan tyde på at mange unge lovovertredere med ADHD har større eller mindre grad av pragmatiske språkvansker, og at uoppmerksomhet er den underliggende faktoren som påvirker det pragmatiske språket mest.
dc.description.abstractRecent studies show that many children with ADHD also have pragmatic language problems. ADHD tends to persist into adulthood in many cases. The purpose of this study was to investigate the relationship between ADHD and pragmatic language difficulties in young law offenders aged 18 to 25. We also examined how underlying factors from ADHD affected the pragmatic language of the participants. ADHD was measured using the Wender Utah Rating Scale – 25 item version (WURS-25), while pragmatic language problems was measured using La Trobe Communication Questionnaire (LCQ). The sample consisted of 136 male participants aged 18 to 25 who served a sentence in Norway. To examine the relationship between ADHD and pragmatic language difficulties we performed a correlation analysis between the two scales. We also performed a t-test to see if people with ADHD scored higher on LCQ. We then performed a principle component analysis to find underlying factors from WURS-25 and LCQ and investigate which components from WURS-25 had the strongest correlation with LCQ. The results showed that WURS-25 and LCQ had a strong correlation (r=0.52), and that people with ADHD scored significantly higher on LCQ. From WURS-25 we found the components hyperactivity, attention and mental health. From LCQ we found the components conversational flow, initiating and maintaining conversation and conversational ability. Attention had the strongest correlation with the complete LCQ-scale (r=0,57). Results indicate that many young offenders with ADHD also have pragmatic language problems, and that inattention affects the pragmatic language the most.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectlovovertreder
dc.subjectfengsel
dc.subjectWURS-25
dc.subjectADHD
dc.subjectLa Trobe Communication Questionnaire
dc.subjectPragmatiske språkvansker
dc.titleSammenhengen mellom pragmatiske språkvansker og ADHD blant unge lovovertredere
dc.title.alternativeThe relationship between pragmatic language difficulties and ADHD among young offenders
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-20T22:00:22Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i logopedi
dc.description.localcodeLOGO345
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus769945
fs.subjectcodeLOGO345
fs.unitcode17-32-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel