Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHenriksen, Marte Røssland
dc.contributor.authorSteinseide, Maria Kjeilen
dc.date.accessioned2023-06-21T06:41:19Z
dc.date.available2023-06-21T06:41:19Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-20T22:02:02Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3072392
dc.description.abstractForståelse av naturlig seleksjon og evolusjon kan gi elever og studenter en dypere innsikt i sammenhenger i naturen og hvor viktig det er å bevare det biologiske mangfoldet. Imidlertid er det mange misoppfatninger knyttet til naturlig seleksjon og evolusjon, som kan føre til feilaktig forståelse. Misoppfatninger kan være et hinder for videre læring, og derfor er det viktig med innsikt i hvilke misoppfatninger elever og studenter har. Denne kvantitative studien undersøker forskjeller i forståelse av naturlig seleksjon hos elever i videregående skoler i Bergen og omegn, samt førsteårs- og masterstudenter ved Universitetet i Bergen (n = 201). En norsk oversettelse av spørreundersøkelsen Conceptual Inventory of Natural Selection (CINS, Diagnostisk Test av Naturlig Seleksjon, egen oversettelse) brukes for å teste elevers og studenters forståelse av konsepter og avdekke utbredte misoppfatninger innen naturlig seleksjon. CINS er et diagnostisk verktøy som ble utviklet for å teste misoppfatninger av ti konsepter innen naturlig seleksjon. CINS er inntil nå ikke benyttet i Norge, derfor undersøkes det i hvilken grad CINS er egnet for å måle forståelsen av naturlig seleksjon og hvilke konkrete misoppfatninger som er utbredt på ulike utdanningsnivå i Norge. Resultatene fra studien viser at CINS fungerer i noe ulik grad på forskjellige utdanningsnivå i Norge, CINS fungerer godt for førsteårsstudenter og akseptabelt for elever i videregående skoler og masterstudenter. Resultatene viser at universitetsstudenter presterer bedre enn elever i videregående skoler på CINS, dette indikerer at universitetsstudenter har en bedre forståelse av konsepter innen naturlig seleksjon. Ingen betydelige forskjeller ble funnet i overordnet forståelse mellom førsteårsstudenter og masterstudenter. Misoppfatninger ble identifisert på alle utdanningsnivå. De mest utbredte misoppfatningene var knyttet til konseptene om endring i en populasjon og artenes opprinnelse, hvor konseptet endring i en populasjon var spesielt utfordrende på alle utdanningsnivå. For å øke forståelsen av konseptet endring i en populasjon anbefaler vi blant annet å skille tydelig mellom organismenivå og populasjonsnivå i undervisning.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectCINS
dc.subjectconceptual inventory of natural selection
dc.subjectmisoppfatninger
dc.subjectNaturlig seleksjon
dc.subjectdiagnostisk verktøy
dc.titleForståelse av naturlig seleksjon - En kvantitativ undersøkelse av elevers og studenters misoppfatninger knyttet til naturlig seleksjon ved bruk av Diagnostisk Test av Naturlig Seleksjon
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-20T22:02:02Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i biologi
dc.description.localcodeBIO399K
dc.description.localcodeMAMN-BIO
dc.description.localcodeMAMN-LÆRE
dc.subject.nus751999
fs.subjectcodeBIO399K
fs.unitcode12-60-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel