Effekten av mikrokreditt på barns skolepåmelding i Bangladesh
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3072773Utgivelsesdato
2023-06-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [122]
Sammendrag
Fravær av tilgang på kreditt blir ofte sett som en viktig faktor bak den vedvarende fattigdommen til mennesker i utviklingsland. Dette er fordi mangel på kreditt kan begrense individs muligheter. Det er fastslått at akkumulering av humankapital er en nødvendig del av en langsiktig strategi for å utrydde fattigdom. Selv om fattige husholdninger ønsker å sende barna sine på skolen, møter de en rekke hindringer. Opptak av mikrokreditt kan forventes å fremme barns skolegang ved at husholdninger får muligheten til konsum- og inntektsutjevning. Denne oppgaven bidrar med en empirisk gjennomgang av hvordan opptak av mikrokreditt i husholdninger påvirker barns skolegang. Ettersom det eksisterer observerte og uobserverte husholdningskarakteristikker som kan påvirke opptak av mikrokreditt (treatment) og barns skolegang, kontrollerer jeg for dette ved å bruke metoden propensity score matching. Oppgaven benytter husholdningsundersøkelse for 5062 husholdninger fra Bangladesh, samlet for årene 1994/1995. Flere logit-modeller benyttes for å estimere hypotetiske sannsynligheter for at en husholdning tilhører behandlings- eller kontrollgruppen, ved å bruke observerbare karakteristikker. Disse sannsynlighetene fungerer som propensity score for de respektive husholdningene. Til slutt gjøres en propensity score matching (PSM) for å estimere behandlingseffekt. STATA/SE 17.0 benyttes som verktøy i den økonomiske analysen. Tidligere studier av mikrokreditt og barns utdanning har blandede og kontroversielle konklusjoner. Overordnet resultat for hele utvalget viser ingen signifikant effekt av mikrokreditt på barns skolepåmelding. Når jeg deler husholdninger etter selvvurdert fattigdomsnivå og gjennomfører PSM, finner jeg blandede og signifikante effekter av mikrokreditt på barns skolepåmelding. For husholdninger i kategorien «alltid matunderskudd», finner jeg positive signifikante effekter for barn skolepåmelding i 6-9 og 10-14 årsalderen. For husholdninger i kategorien «sporadisk matunderskudd» finner jeg negative signifikante effekter på barns skolepåmelding i 6-9 årsalderen. Jeg fant ingen signifikante effekter på barns skolepåmelding for husholdninger i kategoriene «overskudd» og «break-even».