Illusjonen av et innenfraperspektiv: Blikket i Heidenstams Endymion og Elkans Drömmen om Österlandet
Master thesis
View/ Open
Date
2023-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [274]
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker blikket på Østen i romanene Endymion (1889) skrevet av Verner von Heidenstam og Drömmen om Österlandet (1901) av Sophie Elkan. Romanene omhandler blant annet vestlige karakterer som reiser til Østen og i Drömmen om Österlandet reiser egypteren Saïd ben Ali til Sverige. Romanene tematiserer dermed møter mellom øst og vest. Elkan og Heidenstam tar også i bruk fokaliseringsskifte, hvor de østlige karakterene Emin og Saïd blir fokalisert. Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan blikket på Orienten struktureres. Problemstillingen deles opp i tre forskningsspørsmål. 1) Hvordan brukes møter mellom kulturer for å problematisere blikket på Orienten? 2) Hvordan former etablerte vestlige stereotyper relasjonen mellom kvinner og Østen? 3) På hvilken måte brukes fortellerteknikk for å fremstille de østlige karakterene Emin ibn el-Arabi og Saïd ben Ali? Oppgavens teoretiske grunnlag er bredt, og bruker blant annet Said og Bhabha for å undersøke møtene mellom øst og vest, i tillegg til Mulvey, Pratt og Roberts for å undersøke blikket. Analysen viser at blikket på møtet mellom øst og vest formes av en rekke faktorer, blant annet at de vestlige karakterene påvirkes av deres forkunnskaper og fantasier om Østen. Bakgrunnen for dette er maktbalansen mellom øst og vest, som i tillegg får visuelle uttrykk gjennom de vestlige karakterenes beskrivelser de østliges klær og utseende. Klær blir også viktig i undersøkelsen av blikket på kvinner i Orienten. Oppgaven bruker her Yeğenoğlu som viser at sløret blir et visuelt symbol på det vestlige synet om Østen som kvinneundertrykkende. Oppgaven viser at den orientalske kvinnen erotiseres gjennom både vestlige menn og kvinners øyne, men analysen viser i tillegg også at de vestlige kvinnene også retter erotiske øyne mot de østlige mennene. Beskrivelser av østlige karakterer blir dermed viktig for å vise hvordan blikket på Østen struktureres. I tillegg problematiserer oppgaven fokaliseringen av de østlige karakterene Emin og Saïd ettersom det følger med en etiske og ideologisk tyngde ved at vestlige forfattere bruker østlige karakterer for å fremstille en kultur de ikke har tilgang til. This master's thesis examines the view of the East in the novels Endymion (1889) written by Verner von Heidenstam and Drömmen om Österlandet (1901) by Sophie Elkan. The novels deal with, among other subjects, Western characters who travel to the East, and in Drömmen om Österlandet, the egyptian Saïd ben Ali who travels to Sweden. The novels thematize encounters between East and West. Elkan and Heidenstam also employ shift in focalization, with the Oriental characters Emin and Saïd being focalized. The purpose of the thesis is to examine how the view of the Orient is structured. This thesis statement is divided into three subordinate questions. 1) How are meetings between cultures used to problematize the view of the Orient? 2) How do established Western stereotypes shape the relationship between women and the East? 3) In what way is narrative technique used to portray the Eastern characters Emin ibn el-Arabi and Saïd ben Ali? The paper's theoretical basis is broad, and uses, among others, Said and Bhabha to examine the encounters between East and West, in addition to Mulvey, Pratt and Roberts to examine the Western gaze. The analysis shows the meeting between East and West is shaped by several factors, including that the Western characters are influenced by their prior knowledge and fantasies about the East. The balance of power between East and West, is always present in the background of the novels, and is visualized through the Western characters' descriptions of the clothes and appearance of the Easterners. Clothing also becomes important in the examination of the view of the Oriental women. Yeğenoğlu is central in this regard, since she shows that the veil becomes a visual symbol of the Western view of the East as oppressive to women. This master thesis shows that the Oriental woman is eroticized through the eyes of both Western men and women, but the analysis also concludes that the Western women eroticizes the Eastern men. Descriptions of Eastern characters also become important to show how the view of the East is structured. In addition, the thesis problematizes the focalization of the Eastern characters Emin and Saïd, as it comes with an ethical and ideological implications in that Western authors use Eastern characters to portray a culture, they do not have access to.