Show simple item record

dc.contributor.authorHerse, Olav Bjørneset
dc.date.accessioned2023-06-29T23:50:02Z
dc.date.available2023-06-29T23:50:02Z
dc.date.issued2023-06-02
dc.date.submitted2023-06-29T22:01:01Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074597
dc.description.abstractDenne studien undersøker bruken av dynamiske prissettingsstrategier som et verktøy for å optimalisere utnyttelsen av kollektivtransport, og vurderer hvordan disse strategiene kan påvirke brukeropplevelsen. Ved bruk av en transportmodell (GK-modellen) kvantifiseres effekten av forskjellige subsidier på forventet etterspørsel etter kollektivtransport. Fem norske byområder, alle med unike demografiske-, infrastrukturelle- og transporttilbudsegenskaper, er valgt for denne analysen. Resultatene viser at både monetære og ikke-monetære kostnader som reisetid, sitteplasser, ventetid, bytter og gangtid, spiller en rolle i trafikantenes beslutninger. Disse elementene utgjør de generaliserte kostnadene og gir en bredere forståelse av hva som styrer trafikantenes transportvalg. Både nasjonale og lokale myndigheter i Norge har målsetninger om å øke bruken av kollektivtransport på bekostning av privatbil. Ambisjonene er nedfelt i Nasjonal Transportplan (NTP) og i regionale planer. For å forstå hvordan disse målsettingene kan oppnås, er det avgjørende med kunnskap om trafikantenes verdsetting av ulike forhold ved en reise (reiseelementer) og hvordan disse påvirker deres valg av transportalternativ. Funnene i studien viser at reduserte billettpriser gir lavere generaliserte kostnader for trafikantene og en forventet økning i etterspørselen etter kollektivtransport. Studien poengterer også behovet for en balansert tilnærming i forbindelse med beslutninger om subsidiering av kollektivtransport, der en tar hensyn til både brukernes preferanser og de samfunnsmessige konsekvensene av ulike transportpolitiske tiltak.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectGeneraliserte reisekostnader
dc.subjectSubsidier
dc.subjectKollektivtransport
dc.titleEffekten av subsidierte billettpriser på generaliserte reisekostnader og etterspørselen i kollektivtransporten
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-06-29T22:01:01Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record