• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Avisenes finansieringsdilemma

Seeberg, Marte
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (633.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3075958
Date
2023-06-03
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [126]
Abstract
Forretningsmodellen til mediemarkeder, nærmere bestemt avismarkedet, består av å være en plattform for to kundegrupper, brukere og annonsører, hvor de finansieres gjennom inntekter fra en eller begge kundegruppene. Men hva skjer med markedet dersom en eller hele inntektskilden forsvinner? Annonsemarkedet har utvidet seg, trolig på grunn av annonsetilbud fra sosiale medier og at annonseinntektene har falt i det norske avismarkedet. Flere hevder at fallet er grunnet veksten i annonseinntekter for de store globale tech-selskaper som Google og Facebook. Generelt kan grunnen være at mediemarkedet og annonsemarkedet har blitt mer og mer digitalisert. I tillegg gjorde Bertrand-paradokset seg gjeldende da nettavisutgavene begynte å etablere seg som gratisaviser i 1995, siden har det blitt diskutert om de noen gang komme til å komme seg ut av «gratiskulturen» de satte ved etableringen. Oppgaven dreier seg om hvordan et økt annonsemarked ved utbredelsen til sosiale medier har påvirket forretningsmodellen til aviser, og om dette har endret mediemangfoldet ved å påvirke etableringen i avismarkedet. Gjennom en teoretisk analyse og en enkel Hotellingmodell finner oppgaven at tapte annonseinntekter fører til høyere brukerbetalinger, og nettavisers artikler forsvinner bak betalingsmurene etter en endring i forretningsmodellen til avisene. Resultatene viser at lavere annonseinntekt fører til sterkere differensieringer i innhold og økte kvalitetsinvesteringer, som fører til at avisene kan sette høyere brukerbetalinger. Trolig vil ikke annonser i aviser forsvinne helt til tross for inntektsreduksjonen fra kundegruppen.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit