“Livet er ikke bare glitter og muffins” Om mellomtrinnselevers faglighet i litteraturlesing
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3109652Utgivelsesdato
2023-11-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [238]
Sammendrag
Denne masteravhandlingen har forankring i sosiokulturelle perspektiver på læring. Temaet er litteraturdidaktisk og dreier seg om lesing av skjønnlitteratur på mellomtrinnet i skolen. Oppgaven kritiserer en fagovergripende og privatisert lesepraksis som råder i norskfaget, og peker på hvordan det litteraturdidaktiske fagfeltet etterlyser en mer fagspesifikk tilnærming til lesing av skjønnlitteratur. Oppgaven undersøker hvordan litterære samtaler i grupper kan bidra til at elever på syvende trinn utvikler sin litterære faglighet. I et kvalitativt aksjonsforskningsprosjekt med litterære samtaler undersøkes elevenes litterære kompetanse og dialogferdigheter samt betydningen av lærers stillasbygging. Funnene knyttes til litterær faglighet som en dynamisk størrelse, og litterær leseferdighet som et premiss for utviklingen av litterær kompetanse. Funnene peker på hvordan en dreining av litteraturundervisningen i retning av litterære leseferdigheter kan lede mot en faglig fundert dialogisk praksis. This master's thesis is grounded in sociocultural perspectives on learning. The topic is literature didactic and revolves around the reading of fiction in middle school. The thesis criticises a cross-disciplinary and privatised reading practice that prevails in the subject of Norwegian, and points out how the field of literature didactics calls for the development of disciplinary literary practices. The thesis examines how peer group conversations in literary studies can help pupils in middle school develop their literary skills. A qualitative action research study of literary conversations examines the students' literary competence and dialogue skills, as well as the significance of scaffolding.Research findings are linked to the concept of literary competence as a dynamic entity, and literary literacy as a premise for the development of literary competence. The findings indicate how a shift in literature teaching towards literary reading skills can lead to a research based dialogical practice.