“Jeg er nok ikke en ordinær mor…”. En kvalitativ undersøkelse av hvordan mødre med ADHD og emosjonelle reguleringsvansker opplever foreldrerollen
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3114184Utgivelsesdato
2023-12-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [535]
Sammendrag
Bakgrunn: De fleste foreldre opplever at foreldrerollen gir dem glede, men opplever samtidig at det stilles store krav når det kommer til planlegging, emosjonsregulering og organisering. Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) er en diagnostisk kategori som omfatter mennesker som ofte har problemer med nettopp slike krav. Formålet med denne studien er å få innblikk i hvordan foreldrerollen oppleves av kvinner som har denne diagnosen.
Metode: Studien er basert på kvalitative, semi-strukturerte intervjuer av fem mødre med ADHD som har barn i barnehage- til barneskolealder. Mødrene var mellom 29-50 år, og alle uttrykte uttalte emosjonelle reguleringsvansker ved utfylling av spørreskjemaet Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Intervjuene ble tatt opp på eget lydbånd, transkribert ordrett og tolket manuelt ved bruk av tematisk analyse etter fremgangsmåten beskrevet av Braun og Clarke (2006).
Resultater: Fire hovedtemaer ble identifisert: i) Svangerskap og nyfødtperiode; overgangen til morsrollen med undertemaene manglende støtte og oppfølging og fødselsdepresjon, ii) Morskapets identitetsutfordringer med undertemaene identitetskrise, «mamma-maskering» og lav mestringstro iii) Mor med ADHD som hovedorganisator med undertemaene forverring av adhd-symptomer og organiseringsansvar iiii) Mestringsstrategier i foreldrerollen med undertemaene interne og eksterne strategier.
Konklusjon: Funnene i studien belyser hvordan sosiale og kulturelle forventninger til kvinner, med omsorgsoppgaver som involverer planlegging, struktur, fokus og tilgjengelighet, oppleves som spesielt utfordrende for mødre med ADHD. Resultatene viser at det er behov for mer kunnskap om hvordan ADHD påvirker opplevelser i foreldrerollen, og utvikling av tiltak som kan være til nytte både før og etter at barnet er født.
Beskrivelse
Postponed access: the file will be accessible after 2026-12-15