“Jeg vil gi den barndommen jeg ikke fikk”: Metasyntese om opplevelsen av å bli forelder når en selv har erfart vold i nære relasjoner i barndommen
Master thesis

View/ Open
Date
2023-12-15Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [547]
Abstract
Det å erfare vold i barndommen er forbundet med økt risiko for en rekke helseplager, på et bredt diagnostisk spekter innenfor somatiske og psykiske områder. Foreldre med voldserfaringer i barndommen kan oppleve foreldrerollen som mer utfordrende. Vi ville undersøke hvordan det oppleves å bli forelder når en har erfart vold i nære relasjoner i barndommen. Oppgaven presenterer en metasyntese av 13 kvalitative studier. Gjennom å bruke metoden metaetnografi gjorde vi et systematisk litteratursøk, kvalitetsvurderte de utvalgte artiklene og syntetiserte dem. Det resulterte i tre tema: «I didn't want my child to grow up like how I grew up» – Egne erfaringer tydeliggjør ønske om å være en god forelder; «She doesn't have a reason to be troubled» – Å snuble i tidligere erfaring; og «There's an internal peace that I can actually achieve at times now» – Å bli forelder som en mulighet for å sette igang en helende prosess. Resultatene våre indikerte at det var en variasjon i hvordan foreldrene opplevde å bli foreldrer og hvordan de håndterte og reflekterte rundt foreldreutfordringer. Vi fant at mange foreldre slet med lav mestringstro og flere ble bevisst på hvordan deres regulering- og tilknytningsvansker ble vekket i foreldrerollen. Vi fant også at noen foreldre trengte ekstern hjelp og enkelte opplevde foreldrerollen som en lindrende og positiv prosess i seg selv. Experiencing violence in your childhood is associated with increased risk of developing health issues across a broad diagnostic spectrum within somatic and psychological domains. Parents exposed to violence in their childhood can experience the transition into parenthood as more challenging. Our aim is to explore the experience of becoming a parent when you have experienced violence from close caretakers in your childhood. This paper presents a meta-synthesis of 13 qualitative studies. Using the method of meta-ethnography, we completed a systematic search, did a quality appraisal of the chosen articles and then synthesized them. This resulted in three themes: «I didn't want my child to grow up like how I grew up» – Own experiences enhances the desire to be a good parent; «She doesn't have a reason to be troubled» – Stumbling from past experiences; and «There's an internal peace that I can actually achieve at times now» – Becoming a parent is an opportunity to start a healing process. Our results indicated that parents differed in how they experienced being a parent and in how they handled and reflected on the parenting challenges. We found that many parents struggled with low self-efficacy and several became aware of their difficulties with attachment and emotional regulation when they became parents. We also found that some parents needed external help and others experienced the parenting role as a positive and a healing process in itself.