Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThorsen, Ingvild
dc.date.accessioned2024-06-19T06:33:38Z
dc.date.available2024-06-19T06:33:38Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T11:02:15Z
dc.identifierSDG351 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3134601
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker bærekraftsrollen i norske bedrifter gjennom et kjønnsperspektiv. Med fokus på hvordan denne rollen oppleves og utføres av kvinner, skal oppgaven undersøke utfordringene og mulighetene et utvalg kvinnelige bærekraftsansvarlige står overfor i sitt arbeid med å fremme bærekraftige praksiser i næringslivet. Kvinnene i studien ser ut til å befinne seg på en skala av motivasjoner for sitt bærekraftsarbeid, fra idealisme til profesjonelle utviklingsmuligheter. En sentral del av deres rolle er å bygge broer mellom bærekraft og forretningsstrategi, hvor de må balansere sitt bærekraftsarbeid med økonomiske realiteter i bedriften. Diskusjonen i oppgaven tar for seg spørsmålet om bærekraftsrollens kjønnsnøytralitet, hvor det ble funnet at selv om rollen teoretisk er kjønnsnøytral, kan kjønnsstereotypier føre til at den oppfattes som "kvinnelig". Dette kan medføre at arbeidet blir lavere betalt, eller undervurdert sammenlignet med mer "maskuline" og prestisjefylte roller. Oppgaven understreker viktigheten av å utfordre og revurdere kjønnede antakelser i bærekraftsarbeid for å fremme mangfold og inkludering. Gjennom å forstå disse dynamikkene kan organisasjoner utvikle mer effektive og inkluderende bærekraftstrategier som fremmer kjønnsmangfold.
dc.description.abstractConsidering the growing environmental concerns and the push towards achieving the Sustainable Development Goals, particularly Goal 5 on gender equality, this master´s thesis looks at the sustainability role in Norwegian companies from a gender perspective, focusing on how this role is experienced and performed by women. This master´s thesis explains how female attributes and skills both are stereotypically aligned with and considered essential for the success of sustainability initiatives, yet they are often undervalued in corporate hierarchies. This paradoxical scenario underscores the need for a deeper integration of gender perspectives into sustainability strategies to enhance their effectiveness and inclusivity.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectBærekraftsansvarlige
dc.subjectKjønnsperspektiv
dc.subjectKjønn
dc.subjectNæringslivet
dc.subjectBærekraftsmål 5
dc.subjectBærekraftsledelse
dc.subjectLikestilling mellom kjønn
dc.subjectBærekraft
dc.subjectBærekraftsrollen
dc.subjectMangfold
dc.subjectSosial bærekraft
dc.titleKjønnsperspektivet i bærekraftsledelse: En kvalitativ studie om kvinnelige bærekraftsansvarliges erfaringer i norske bedrifter
dc.title.alternativeThe gender perspective in sustainability management: A qualitative study on experiences of female sustainability managers in Norwegian companies
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T11:02:15Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreePraksisbasert masteroppgave
dc.description.localcodeSDG351
dc.description.localcodeMAHF-SDG
dc.subject.nus719999
fs.subjectcodeSDG351
fs.unitcode11-75-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel