Menns opplevelser av å delta i emosjonsfokusert foreldreveiledning: en kvalitativ studie
Master thesis
View/ Open
Date
2024-05-15Metadata
Show full item recordCollections
- Faculty of Psychology [547]
Abstract
Formål: Denne studien undersøker menns opplevelser av å delta på emosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV). Metode: Studien tar utgangspunkt i transkriberte intervjuer av fem menn (Mage = 48) som deltok i EFFV. Datamaterialet ble analysert gjennom en refleksiv tematisk analyse. Resultater: Analysen resulterte i fem tema: 1) Forventningsbrudd i møte med programmet, 2) Gruppen skapte opplevelse av fellesskap og normalisering, 3) Styrket samhørighet med partner, 4) Bedre forståelse av egne emosjonelle og atferdsmessige mønstre og 5) Konkrete ferdigheter som bidro til å utføre farsrollen på nye måter. Konklusjon: Funnene indikerer at mennene hadde utbytte av å delta i en gruppe med andre foreldre med liknende utfordringer, da de følte seg mindre alene i problemene sine. Trygghet og åpenhet i gruppen var viktig for at mennene engasjerte seg og delte med hverandre i gruppen. Praktiske øvelser som var emosjonelt aktiverende bidro til at mennene fikk økt forståelse for sine følelser, atferdsmønstre og barndom. Gjennom øvelsene fikk de ny innsikt i seg selv og sin farsrolle, og hvordan de kan være bidragsytere til barnas utfordringer. Dette motiverte dem til å endre seg. Konkrete verktøy, som validering av barnas følelser, var viktige for at mennene opplevde mestring i å utføre farsrollen på nye måter. Mulige kliniske implikasjoner av økt kunnskap om menns opplevelser av å delta i slike programmer, diskuteres. Objective: This study examines men's experiences of participating in Emotion-Focused Skills Training (EFST). Method: The study is based on transcribed interviews with five men (Mage = 48) who participated in EFST. The data material was analyzed through Reflexive Thematic Analysis. Results: The analysis resulted in five themes: 1) Breach of expectations with the program, 2) The group created a sense of community and normalization, 3) Strengthened cohesion with partner, 4) Improved understanding of their own emotional and behavioral patterns, and 5) Concrete skills contributed to mastering new roles as a father. Conclusion: The findings indicate that men benefited from participating in a group with other parents facing similar challenges, as they felt less alone in their problems. Safety and openness in the group were important for men to engage and share with each other in the group. Practical exercises that were emotionally activating were perceived as important for men to gain increased understanding of their feelings, behavioral patterns, and childhood. Through these exercises, the men gained new insights about themselves and their role as a father, and how their behavior could contribute to their children's challenges. This motivated them to change. To perform the father role in new ways they used concrete tools, such as validating their children's emotions. Possible clinical implications of increased knowledge about men's experiences of participating in such programs are discussed.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-15