dc.contributor.author | Bekken, Ingrid Berge | |
dc.contributor.author | Paulsen, Iselin Kavli | |
dc.contributor.author | Espelid, Victoria | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T05:47:44Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T05:47:44Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | |
dc.date.submitted | 2024-05-15T10:03:21Z | |
dc.identifier | LOGO345 0 MAO-2 ORD 2024 VÅR | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137564 | |
dc.description.abstract | Tidligere forskning avdekker i liten grad hvilke barrierer som oppleves av innsatte med kommunikasjonsvansker som ikke deltar i fengselsopplæring. Formålet med denne kvantitative studien var å undersøke hvilke barrierer som ligger til grunn for at norske mannlige innsatte med kommunikasjonsvansker ikke deltar i fengselsopplæring i Norge. I tillegg ønsket vi å sammenligne dette med innsatte uten kommunikasjonsvansker som ikke tar del i fengselsopplæring. Datamaterialet for denne studien baserer seg på innhentet svar fra en spørreundersøkelse distribuert til norske fengsler i 2021. Denne studien benytter seg av to spørsmål fra spørreundersøkelsen, spørsmålet La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) og spørsmålet Grunner til ikke å delta i opplæring. Basert på innhentet data (n=823), fikk vi et utvalg på 319. Utvalget ble delt i to grupper basert på total LCQ-skår. Vi gjennomførte en prinsipal komponentanalyse på barrierene, hvor vi fant en tre-faktors struktur. Komponentene kalte vi for Institusjonelle barrierer, Situasjonelle barrierer og Disposisjonelle barrierer, i samsvar med tidligere litteratur. Deretter gjennomførte vi en variansanalyse med repetert måling og sammenlignet barrierene for de to LCQ-gruppene. Resultatet viste signifikant forskjell på Disposisjonelle barrierer. Innsatte i gruppen med høyest skår på LCQ opplevde i høyere grad Disposisjonelle barrierer. Det var ingen signifikant forskjell når det kom til Institusjonelle eller Situasjonelle barrierer. Funnene våre kan derfor tyde på at norske mannlige innsatte med kommunikasjonsvansker i større grad opplever disposisjonelle barrierer for å ikke delta i fengselsopplæring, sammenlignet med innsatte uten kommunikasjonsvansker. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Innsatte | |
dc.subject | Kommunikasjonsvansker | |
dc.subject | Barrierer | |
dc.subject | La Trobe Communication Questionnaire | |
dc.subject | Fengselsopplæring | |
dc.subject | Kommunikasjonsvansker | |
dc.subject | fengselsopplæring | |
dc.subject | barrierer | |
dc.subject | innsatte | |
dc.subject | La Trobe Communication Questionnaire | |
dc.title | Innsatte i norske fengsler: Ønske om fengselsopplæring, med kommunikasjonsvansker som barriere | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-05-15T10:03:21Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i logopedi | |
dc.description.localcode | LOGO345 | |
dc.description.localcode | MAPS-LOG06 | |
dc.subject.nus | 769945 | |
fs.subjectcode | LOGO345 | |
fs.unitcode | 17-32-0 | |