Show simple item record

dc.contributor.authorBekken, Ingrid Berge
dc.contributor.authorPaulsen, Iselin Kavli
dc.contributor.authorEspelid, Victoria
dc.date.accessioned2024-07-03T05:47:44Z
dc.date.available2024-07-03T05:47:44Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T10:03:21Z
dc.identifierLOGO345 0 MAO-2 ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137564
dc.description.abstractTidligere forskning avdekker i liten grad hvilke barrierer som oppleves av innsatte med kommunikasjonsvansker som ikke deltar i fengselsopplæring. Formålet med denne kvantitative studien var å undersøke hvilke barrierer som ligger til grunn for at norske mannlige innsatte med kommunikasjonsvansker ikke deltar i fengselsopplæring i Norge. I tillegg ønsket vi å sammenligne dette med innsatte uten kommunikasjonsvansker som ikke tar del i fengselsopplæring. Datamaterialet for denne studien baserer seg på innhentet svar fra en spørreundersøkelse distribuert til norske fengsler i 2021. Denne studien benytter seg av to spørsmål fra spørreundersøkelsen, spørsmålet La Trobe Communication Questionnaire (LCQ) og spørsmålet Grunner til ikke å delta i opplæring. Basert på innhentet data (n=823), fikk vi et utvalg på 319. Utvalget ble delt i to grupper basert på total LCQ-skår. Vi gjennomførte en prinsipal komponentanalyse på barrierene, hvor vi fant en tre-faktors struktur. Komponentene kalte vi for Institusjonelle barrierer, Situasjonelle barrierer og Disposisjonelle barrierer, i samsvar med tidligere litteratur. Deretter gjennomførte vi en variansanalyse med repetert måling og sammenlignet barrierene for de to LCQ-gruppene. Resultatet viste signifikant forskjell på Disposisjonelle barrierer. Innsatte i gruppen med høyest skår på LCQ opplevde i høyere grad Disposisjonelle barrierer. Det var ingen signifikant forskjell når det kom til Institusjonelle eller Situasjonelle barrierer. Funnene våre kan derfor tyde på at norske mannlige innsatte med kommunikasjonsvansker i større grad opplever disposisjonelle barrierer for å ikke delta i fengselsopplæring, sammenlignet med innsatte uten kommunikasjonsvansker.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectInnsatte
dc.subjectKommunikasjonsvansker
dc.subjectBarrierer
dc.subjectLa Trobe Communication Questionnaire
dc.subjectFengselsopplæring
dc.subjectKommunikasjonsvansker
dc.subjectfengselsopplæring
dc.subjectbarrierer
dc.subjectinnsatte
dc.subjectLa Trobe Communication Questionnaire
dc.titleInnsatte i norske fengsler: Ønske om fengselsopplæring, med kommunikasjonsvansker som barriere
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T10:03:21Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i logopedi
dc.description.localcodeLOGO345
dc.description.localcodeMAPS-LOG06
dc.subject.nus769945
fs.subjectcodeLOGO345
fs.unitcode17-32-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record