Show simple item record

dc.contributor.authorSandmæl, Benedicte Caroline
dc.contributor.authorStandal, Johanne Jacobsen
dc.date.accessioned2024-07-05T06:05:39Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T12:03:24Z
dc.identifierPROPSY317 0 MAO ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138446
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2026-05-15
dc.description.abstractDissosiativ identitetslidelse (DID) har vært en kontroversiell diagnose i lang tid. Hvilke faktorer som skaper og opprettholder lidelsen, samt hvordan en mest effektivt og presist kan diagnostisere og behandle DID, er fortsatt ikke avklart. Formålet med denne narrative litteraturgjennomgangen er å bidra med en oppdatert kunnskapsstatus på fagfeltet. Vi fant 127 relevante artikler etter søk i PsychInfo, Web of Science og PubMed, avgrenset til perioden fra 2013 til 2024. Resultatene indikerer at DID er en valid, traumebasert og alvorlig lidelse, hvor vi har identifisert flere sosiale og kognitive faktorer som muligens kan bidra til å skape og opprettholde tilstanden. DID kan reliabelt diagnostiseres ved hjelp av eksisterende måleverktøy, og muligens hjerneavbildningsstudier. Det er sentralt å vurdere komorbide tilstander i differensialdiagnostisering, hvor vi presenterer fellestrekk og ulikheter mellom relevante lidelser. Behandlingstilnærminger spesielt utviklet for DID synes å ha positiv effekt, men forløpene er ofte langvarige og preget av frafall. Vi foreslår en modell, Biopsykososial Integrert Dimensjonal Modell for DID (BID–DID), som kan være relevant for tidlig oppdagelse, behandling og videre forskning. Modellen er ment å gi en oppdatert forståelse av etiologi og opprettholdende faktorer i DID. Fagfeltet bør sikte på å utvikle klare retningslinjer og øke klinikeres kompetanse innen diagnostikk og behandling.
dc.description.abstractDissociative identity disorder (DID) has been a subject of controversy for a considerable period of time. The factors that contribute to the onset and perpetuation of the disorder, as well as the most effective and accurate methods for diagnosing and treating DID, remain unclear. The aim of this narrative literature review is to provide an updated overview of knowledge in the field. We identified 127 relevant articles through searches in PsychInfo, Web of Science, and PubMed, covering the period from 2013 to 2024. The findings indicate that DID is a valid, trauma–based, and severe disorder, where we identified several social and cognitive factors that may contribute to its development and maintenance. DID can be reliably diagnosed using existing measurement tools, and possibly through neuroimaging studies. It is crucial to consider comorbid conditions in differential diagnosis, where we present similarities and differences between relevant disorders. Treatment approaches specifically developed for DID appear to have a positive effect, but the courses are often prolonged and characterized by dropout. We propose a model, the Biopsychosocial Integrated Dimensional Model for DID (BID–DID), which may be relevant for early detection, treatment, and further research. The model is intended to provide an updated understanding of the etiology and perpetuating factors in DID. The field should aim to develop clear guidelines and increase clinicians' competence in diagnosis and treatment.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectetiologi
dc.subjectdiagnostikk
dc.subjectDID
dc.subjectdifferensialdiagnostikk
dc.subjectdissosiativ identitetslidelse
dc.subjectbehandling
dc.subjectmultippel personlighetsforstyrrelse
dc.titleDiagnostisering, etiologisk forståelse og behandling av dissosiativ identitetslidelse: En narrativ litteraturgjennomgang
dc.title.alternativeDiagnostics, etiological understanding and treatment of dissociative identity disorder: A narrative literature review
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T12:03:24Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHovedoppgave psykologprogrammet
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102
fs.subjectcodePROPSY317
fs.unitcode17-0-0
dc.date.embargoenddate2026-05-15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record