Show simple item record

dc.contributor.authorMeland, Hans Magnus Støp
dc.date.accessioned2024-07-08T23:53:43Z
dc.date.available2024-07-08T23:53:43Z
dc.date.issued2024-05-27
dc.date.submitted2024-05-27T12:04:31Z
dc.identifierHIS350 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139354
dc.description.abstractDenne studien tar for seg hvordan det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har blitt implementert i historieundervisningen i norsk skole. Problemstillingen utforskes ved bruk av kvalitative intervju med syv historielærere. Studien fokuserer på (1) lærernes forståelse av innholdet i det tverrfaglige temaet, (2) hvorvidt og hvordan lærerne underviser om temaet, (3) hvilke muligheter og utfordringer lærerne mener at undervisning knyttet til bærekraftig utvikling i historiefaget kan åpne for, og (4) hvilke implikasjoner det har for undervisningen at temaet er tverrfaglig. Datamaterialet blir belyst ved bruk av et teoretisk rammeverk bestående av læreplan-, historiedidaktisk- og bærekraftdidaktisk teori, og teori om tverrfaglighet. De ulike teoriene bidrar med ulike perspektiv som det er fruktbart å analysere lærernes svar fra. Sentrale funn i lærernes svar er at de er positive til innføringen av det tverrfaglige temaet, men at endringen likevel ikke representerer noe helt nytt for faget. Læreplanendringen oppfattes derfor mer som en formalisering av samfunnsverdier. Lærerne svarer ulikt på hvordan og hvorvidt de inkluderer det tverrfaglige temaet i historieundervisningen. Analysen viser at temaet oftest blir trukket inn i undervisningen i forbindelse med relevante historiefaglige tema som «den industrielle revolusjon» eller når de diskuterer «ressursbruk» i tidligere samfunn. Flere av lærerne uttrykker at selve begrepet «bærekraftig utvikling» er uklart. Analysen viser også at det er ulike oppfatninger knyttet til hva det vil si å undervise tverrfaglig, og at prosjektene som lærerne forteller om som blir utført på tvers av faggrenser, heller har en flerfaglig tilnærming. Dette reiser spørsmål om hvorvidt det er læreplanen som er uklar om hvordan praktisere tverrfaglighet, eller om det er i skolen det ikke tilrettelegges godt nok for tverrfaglig samarbeid. Studien viser også at lærerne vektlegger ulike historiedidaktiske perspektiv i sine tolkninger av innholdet av det tverrfaglige temaet i historiefaget. En gruppe tolker temaet til å handle om at elevene skal lære om fortiden og knytte dette opp til bærekraftig utvikling, og noen tolker temaet til å handle om å lære av fortiden for å kunne utvikle kompetanser som kan hjelpe elevene i å ta bærekraftige valg. Generelt omtales innføringen av det tverrfaglige temaet «bærekraftig utvikling» som en endring som skaper muligheter i samspill med historiefaget, både fordi det bidrar til nye perspektiv på historien, og fordi historiefaget kan bidra med nyttig kunnskap i møte med utfordringer knyttet til bærekraft.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.title«Nye rammer, samme innhold»
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-27T12:04:31Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeHistorie mastergradsoppgave
dc.description.localcodeHIS350
dc.description.localcodeMAHF-LÆHR
dc.description.localcodeMAHF-HIS
dc.subject.nus713107
fs.subjectcodeHIS350
fs.unitcode11-22-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record