Kan vi høre på denne låten?: En kvalitativ studie rundt musikklytting i skolen, for trivsel og psykosial velvære.
Abstract
Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk. Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk.