dc.contributor.author | Jonsson, Ylva | |
dc.date.accessioned | 2024-07-15T23:57:02Z | |
dc.date.available | 2024-07-15T23:57:02Z | |
dc.date.issued | 2024-05-15 | |
dc.date.submitted | 2024-05-15T11:01:59Z | |
dc.identifier | MUTP350 0 MAO ORD 2024 VÅR | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141359 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk. | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Musikkterapi, ungdom, musikklytting, skole, psykososial velvære, trivsel | |
dc.title | Kan vi høre på denne låten?: En kvalitativ studie rundt musikklytting i skolen, for trivsel og psykosial velvære. | |
dc.title.alternative | Can we listen to this song?: A qualitative study on music listening in schools for well-being and psychosocial welfare. | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-05-15T11:01:59Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave i musikkterapi | |
dc.description.localcode | MUTP350 | |
dc.description.localcode | MAHF-INMUT | |
dc.subject.nus | 715136 | |
fs.subjectcode | MUTP350 | |
fs.unitcode | 18-30-0 | |