Show simple item record

dc.contributor.authorJonsson, Ylva
dc.date.accessioned2024-07-15T23:57:02Z
dc.date.available2024-07-15T23:57:02Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T11:01:59Z
dc.identifierMUTP350 0 MAO ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141359
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk.
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i et forskningsprosjekt utført ved videregående skole, der problemstilling utforsker hvordan musikklytting kan være en ressurs hos ungdom, knyttet til psykososialt velvære og trivsel i skolegang. Forskningsprosjekt er basert på en «lyttegruppe» bestående av elever fra ulike linjer, hvor datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte fokusgruppeintervju, og loggføringer fra aktivitet. Studien er kvalitativ, og er forankret i både et hermeneutisk og fenomenologisk grunnsyn. I funnene vektlegges ungdommens forhold og opplevelse av musikklytting, lyttegruppe, skolemiljø. Oppgaven diskuterer hvordan musikklytting kan ses som en ressurs hos ungdom, og hvordan musikklytting som strukturert aktivitet i skole kan påvirke elevenes skoleforhold. I tidligere forskning er det lite litteratur knyttet til musikklytting som primære metode i forbyggende arbeid med elever. Studiens formål er dermed å gi innblikk i slik tematikk.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectMusikkterapi, ungdom, musikklytting, skole, psykososial velvære, trivsel
dc.titleKan vi høre på denne låten?: En kvalitativ studie rundt musikklytting i skolen, for trivsel og psykosial velvære.
dc.title.alternativeCan we listen to this song?: A qualitative study on music listening in schools for well-being and psychosocial welfare.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T11:01:59Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i musikkterapi
dc.description.localcodeMUTP350
dc.description.localcodeMAHF-INMUT
dc.subject.nus715136
fs.subjectcodeMUTP350
fs.unitcode18-30-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record