Show simple item record

dc.contributor.authorOlsen-Pedersen, Arne Pareli
dc.date.accessioned2024-07-16T00:00:20Z
dc.date.available2024-07-16T00:00:20Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T11:02:40Z
dc.identifierNOLISP350 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141364
dc.description.abstract«Musikk er jo språk, det også! – En kvalitativ studie av andrespråkslæreres oppfatninger rundt bruk av musikk i undervisningen av norsk som andrespråk», er en eksplorativ masterstudie, skrevet av Arne Pareli Mulelid, som tar for seg hvilke oppfatninger andrespråkslærere har til bruk av musikk som didaktisk verktøy i undervisning av norsk som andrespråk. Oppgaven er bygget på kvalitativ metode gjennom semistrukturerte intervju, der 7 andrespråkslærere på Vestlandet har blitt intervjuet om deres oppfatninger om musikk som metode i andrespråksundervisning. Problemstillingen lyder: Hvilke oppfatninger finnes blant andrespråkslærere vedrørende bruk av musikk som didaktisk verktøy i andrespråksundervisning? Det er i liten grad forsket på dette i en norsk sammenheng. Noen internasjonale studier finnes, og min studie støtter seg på disse. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven ellers, er en kombinasjon av teori om andrespråk, læreroppfatninger, og effekten av musikk i andrespråkslæring. Først har jeg gått gjennom den sentrale teorien og tidligere forskningen som er grunnlaget for oppgaven, før jeg har redegjort for metodiske valg. Jeg har presentert funnene fra datainnsamlingen, og diskutert dem i lys av teori og tidligere forskning, før jeg har gitt min konklusjon. Sentrale funn i min studie viser at informantenes rapporterte musikkbruk i egen undervisning er preget av positive holdninger, med en noe variert praksis, som ikke utnytter hele spekteret av bruksområder som forskningen taler for. Disse funnene er i tråd med tidligere forskning som er gjort internasjonalt på dette området. Mye av faglitteraturen om læreroppfatninger antyder at oppfatninger i stor grad former læreres praksis. Det kan, ut fra funnene i denne studien, virke som om dette også gjelder for området musikk og andrespråksundervisning. Likevel viser mine funn at informantene mangler grunnleggende teoretisk kunnskap og ferdigheter til å kunne gjøre vitenskapelig begrunnede valg. Dette fører også til at de vegrer seg for å ta i bruk musikk som metode ut over enkle, intuitive øvelser. I så måte viser denne studien at også manglende kunnskap er en faktor som påvirker både oppfatninger om fagområdet, metaperspektivet på undervisning, og praksis. Dette viser også behov for økt fokus på musikk som metode i lærerutdanningen.
dc.description.abstract«Music is also language! – a qualitative study on second language teachers beliefs on the use of music in the teaching of norwegian as a second language», is a qualitative study on norwegian L2-teachers and their beliefs on music in second language teaching, written by Arne Pareli Mulelid. A lot of evidence and research suggests that music is a good tool for language acquisition, and combined with an increased focus on evidence based teaching in norwegian school politics, this project becomes relevant. My main research question is: What beliefs are there among L2-teachers regarding the use of music as a didactic tool in second language teaching? This master thesis is based on interviews of 7 L2-teachers in Western Norway. The theoretical basis of this thesis is litterature on second language learning, teachers beliefs, and the effect of music in second language learning, as well as former similar studies. I present the theoretical litterature, go through the methodology of this study, before I present my findings and discuss them in relation to the litterature and former studies on this topic. What this study found was largely consistent with the international studies. Teachers largely reported little or no prior knowledge of research on music and L2-teaching or learning. The informants were mostly positive to the idea of using music as a tool in their teaching practise, and they showed overall positive beliefs towards this topic. But along with international finds, this study also found quite some incoherece between the positive beliefs and the reported lack of practice of music in their own teaching. They use music in their teaching, but it is limited to only a few, intuitive aspects of language teaching. Some of the informants say that they lack the skills to implement music as a natural teaching strategy. Others report that thay have a busy schedule, hence they do not have time to plan for music to be used in their teaching This study therefore shows that a lack of knowledge also affects beliefs, in both the academic field, the metaperspective on teaching, and practice. This suggests strengthening of the knowledge of teachers, both in the workplace and in the teachers education. That way teachers can make informed and science-based choices in the classroom, for the benefit of their students.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectAndrespråkslærere
dc.subjectAndrespråkslæring
dc.subjectAndrespråk
dc.subjectAndrespråksundervisning
dc.subjectLæreroppfatninger
dc.subjectMusikkundervisning
dc.subjectMusikk
dc.subjectSpråklæring
dc.subjectMusikkbruk
dc.subjectL2
dc.title«Musikk er jo språk, det også!» En kvalitativ studie av andrespråkslæreres oppfatninger rundt bruk av musikk i undervisningen av norsk som andrespråk
dc.title.alternative«Music is also language! A qualitative study on second language teachers beliefs on the use of music in the teaching of norwegian as a second language»
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T11:02:40Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk spr�k og litteratur
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.description.localcodeMAHF-NORD
dc.description.localcodeMAHF-LÆNO
dc.subject.nus711123
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record