Cognitive function and mental health among children born with low birth weight in Nepal
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3144458Utgivelsesdato
2024-05-29Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [535]
Sammendrag
Målet med denne studien er å sammenligne kognitiv funksjon og psykiske vansker mellom en gruppe barn født med lav fødselsvekt og en gruppe barn født med normal fødselsvekt. Et kohort design som inkluderer 574 Nepalske barn med marginal veksthemning ble benyttet. Kognitive funksjon ble målt ved hjelp av Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4th utgave (WPPSI-IV) og Neuropsychological Assessment, 2nd utgave (NEPSY-II), og psykiske vansker ved hjelp av Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) da barna var 4 år gamle. Vi kalkulerte gjennomsnittlig (standardavvik (SD)) skåre og gjennomsnittlig (95% konfidensintervall (CI)) forskjeller i skåre på testene for kognisjon (WPPSI indeks og NEPSY deltester) og mental helse (SDQ) mellom de to gruppene. Det var ingen signifikant forskjell på WPPSI fullskala IQ skåre mellom gruppen med lav fødselsvekt og gruppen med normal fødselsvekt, gjennomsnittlig forskjell (95%CI) -1.60 (-3.34, 0.14). Det var ingen signifikant forskjell på subskaler for WPPSI og NEPSY mellom gruppene, utenom gjennomsnittlig forskjell på arbeidsminneindeks (WMI) (95%CI) -3.28 (-6.06, -0.50) og en gjennomsnittlig forskjell (95%CI) på geometrisk puslespill -0.88 (-1.46, -0.30). Barn i lav fødselsvekt gruppen hadde i gjennomsnitt mer psykiske vansker målt ved SDQ totale vansker skår enn barn i normal fødselsvekt gruppen, gjennomsnittlig forskjell (95%CI) 1.36 (0.10, 2.63). Oppsummert, har generelt barn født med lav fødselsvekt lignende kognitiv funksjon og psykiske vansker som barn født med normal fødselsvekt. Flere studier trengs for å konkludere angående effekten av lav fødselsvekt på kognitiv funksjon og mental helse hos høy risiko barn. The present study aimed to compare cognitive abilities and mental health problems between children born with low birth weight (LBW) and children born with normal birth weight (NBW), in a cohort of 574 marginally stunted Nepalese children. Cognitive abilities were assessed using the Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4th edition (WPPSI-IV) and the Neuropsychological Assessment, 2nd edition (NEPSY-II), and mental health problems by the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) when the children were 4 years old. We calculated the mean standard deviations (SD) and mean difference (95% CI) for the cognitive (WPPSI index and NEPSY subtests) and mental health (SDQ) outcomes between the two groups. There was no significant difference between the WPPSI full scale intelligence quotient (FSIQ) score in the LBW group and the NBW group mean difference (95%CI) of -1.60 (-3.34, 0.14)). For the WPPSI and NEPSY subscales there was no significant difference between the groups, except for a mean difference for the working memory index (WMI) (95%CI) -3.28 (-6.06, -0.50), and a mean difference for the geometric puzzles (95%CI) -0.88 (-1.46, -0.30). Children in the LBW group had on average more mental health problems measured by the SDQ total difficulties score than children in the NBW group mean difference (95%CI) 1.36 (0.10, 2.63). In conclusion, children born with LBW have similar cognitive abilities and mental health as children born with NBW. However, further studies are needed to conclude on the impact of LBW on cognitive function and mental health in high-risk children
Beskrivelse
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-29