dc.contributor.author | Fjeld, Marit Moen | |
dc.date.accessioned | 2024-08-06T13:33:05Z | |
dc.date.available | 2024-08-06T13:33:05Z | |
dc.date.issued | 2024-05-10 | |
dc.date.submitted | 2024-05-10T12:02:01Z | |
dc.identifier | JUS399 0 O ORD 2024 VÅR | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3144772 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven er et bidrag i å klarlegge i hvilken grad EMKs absolutte bestemmelser, herunder art. 2 og 3, gir grunnlag for å oppstille statlige non-refoulement-forpliktelser for å beskytte klimafordrevne. Non-refoulement kan også omtales som et forbud mot utsendelse. Prinsippet er en folkerettslig norm og regnes for å utgjøre ryggraden i internasjonal flyktningrett.
Antallet klimafordrevne anslås å øke drastisk de kommende tiårene. Likevel er ikke klimafordrevne vernet etter flyktningkonvensjonen eller andre regionale eller internasjonale reguleringer. EMD har imidlertid etablert at EMK gir grunnlag for å oppstille forbud mot utsendelse hvor saksøker står i fare for å få sine rettigheter krenket etter art. 3. Med dette har domstolen åpnet for å innfortolke non-refoulement-forpliktelser i konvensjonen. Spørsmålet er om slike forpliktelser også utløses når risikoen skyldes klimaforandringer. | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.rights | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.subject | Klimafordrevne | |
dc.subject | Non-refoulement | |
dc.subject | Climate refugees | |
dc.title | Grunnlaget for vern av klimafordrevne etter EMK | |
dc.title.alternative | Særlig om åpningen for å oppstille statlige non-refoulement-forpliktelser med grunnlag i art. 2 og 3 | |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2024-05-10T12:02:01Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Masteroppgave | |
dc.description.localcode | JUS399 | |
dc.description.localcode | MAJUR | |
dc.description.localcode | MAJUR-2 | |
dc.subject.nus | 737102 | |
fs.subjectcode | JUS399 | |
fs.unitcode | 16-0-0 | |