• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Moderne scenografi i det kunstneriske teatret: Eksemplifisert med Per Schwab på DNS

Valvik, Kristina Melbø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
133402382.pdf (21.66Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/10013
Date
2015-05-15
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies [680]
Abstract
Ved å benytte et historiografisk perspektiv forsøker masteroppgaven å klargjøre hvilke egenskaper og forutsetninger som ligger i betegnelsen scenografi knyttet til det kunstneriske teatret. Dette leder frem til min undersøkelse av Per Schwab sin scenografi. Slik jeg ser det gjennom mitt arbeid med moderne scenografi i det kunstneriske teatret, kan Per Schwabs arbeid som scenograf regnes som en avgjørende faktor for reteatralisering i norsk teater. Påstanden er ikke dokumenterbar kun gjennom bokutgivelser, og er derfor underbygd med fragmenter fra teaterarkivet ved Universitetet i Bergen. For eksempel artikkelen "Bak fasaden" i ukebladet Revyen som gir et innblikk i det nye tekniske apparatet ved Den Nationale Scene på 1930-tallet. Det har vist seg at arkivet inneholder en rekke kilder og referanser ti Per Schwabs scenografiske virksomhet ved teatret i Bergen. På bakgrunn av bevisst og tilsiktet bruk av konvensjoner og virkemidler, der i blant teatermaskineriet, utgjør hver oppsetning et unikt og originalt scenisk uttrykk. Med kvaliteter som dette og i kombinasjon med sin moderne smak får Per Schwab en medvirkende rolle i fornyelsen av norsk teater på lik linje med utvikling i europeisk teater.
 
This master thesis aims to use the term illusion and theatrical to explain the development of modern scenography in Norwegian theatre in early 1900. The terms make appearance as corresponding item to issue shifting point in scenography. Norwegian theatre expands with the intention of independency and resultation of important initiators as Henrik Ibsen, Bjørn Bjørnson and Gunnar Heiberg. The scenographer, or painter as then knew, aim for actual representation from the contemporary. Per Schwab, known as the first modern scenographer in Norway, constitute exemplification on scenography and use of space at Den Nationale Scene in Bergen in the 1930s. The scenographic potential is to embellish the dramatic action and facilitates its development as a visual aid. Researches in the archive of theatre at the University of Bergen include material as newspapers, manuscripts, staging books, sketches and photographic documentation. Well-documented European tendency and development in the 1900s combined with corresponding tendency and development in Bergen in the 1930s makes it approval to point out Per Schwab as a modern scenographer in cooperation with the director and the playwright.
 
Publisher
The University of Bergen

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit