• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken funksjon har fortiden i samtiden? En lærebokanalyse om kanonlitteratur i norskfaget

Singstad, Aina Tellebon
Master thesis
Thumbnail
View/Open
PDF (870.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/12456
Date
2012-11-19
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies [680]
Abstract
I denne masteroppgaven undersøker jeg om det finnes en litterær kanon i norskfaget, for deretter å undersøke hvordan kanontekstene fremstilles, og hvilken funksjon kanonlitteraturen har i norskfaget. Bakgrunnen for oppgaven er innføringen av skolereformen Kunnskapsløftet (LK06) i 2006, som medførte nye retningslinjer for innholdet i norskfaget. I motsetning til den forrige reformen (L97) som inkluderte forfatterlister til bruk i litteraturundervisningen, er det i LK06 ikke gitt føringer for hvilke litterære tekster som skal leses i faget. I denne oppgaven undersøker jeg hvilke konsekvenser dette har fått for kanonlitteraturen i lærebøkene. Jeg undersøker hvilke tekster som er inkludert, og hvilken funksjon kanonlitteraturen har i lærebøkene. Oppgavens andre mål er å undersøke hvilke lesemåter kanontekstene gis i lærebøkene, og hvorvidt disse lesemåtene er tilpasset ungdomsleseren og deres ønske om subjektiv relevans i tekstene de leser. For å belyse problemstillingene, undersøkes forfatteromtaler og oppgavesett i tre lærebøker for Vg2, studiespesialiserende utdanningsprogram. Undersøkelsen utføres med en kvalitativ metode, og resultatene fra undersøkelsen drøftes i lys av de resepsjonsteoretiske og litteraturdidaktiske perspektivene som utgjør det teoretiske grunnlaget for oppgaven. Resultatene av undersøkelsen viser at det er videreført en litterær kanon i lærebøkene, med hovedfunksjon som sammenligningsgrunnlag mellom fortid og nåtid, i tråd med føringene i læreplanen for LK06. Lærebøkene gir elevene få muligheter til selvstendig tolkning, og resultatene viser at graden av subjektiv relevans er liten i lærebøkene. Oppgavens helhet viser at lærebøkene i stor grad legger føringer for hvordan kanonlitteratur leses i undervisningen, samt at lesing av kanontekster i norskfaget først og fremst utføres av efferente grunner i LK06.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit