Språk og dysleksi - en oppfølgingsstudie av barn kartlagt i barnehagen med RI-5, TRAS og CCC-2 - en studie av ulike utviklingsprofiler
Abstract
Dyslexia is seen as a multifactorial impairment that can be analyzed at a biological, cognitive, symptomatic and environmental level. Consequently it should be possible to detect early risk factors for dyslexia. The aim of this study was to follow up on the children screened in pre-school with the Dyslexia Risk Index 5 (RI- 5), Children Communication Checklist second Edition (CCC-2) and Observation of language in daily interaction (TRAS). Data was collected through individual testing within reading, writing, oral language and nevrocognition. The sample consisted of 21 children with a mean age of 87 months. The children with a score above cut-off on RI-5 was defined as RI-5 Risk (n=4) and the children with a score below as RI-5 Typ (n=17). The results showed a sample with only minor variations as three of the four children in RI-5 Risk were identified by one tool only. The children in RI-5 Risk were evaluated against RI-5 Typ and standardized scores. One child showed difficulties in several areas related to reading and writing. Three children showed results indicating that they were false positives. Three children in RI-5 Typ were identified as possible false negatives. One boy showed extensive language difficulties, while the other two had varying profiles that indicated some difficulties related to reading and writing. More research with a larger sample would give more information about which factors contribute to the development of dyslexia. Dysleksi anses som en multifaktoriell vanske som kan forklares ut fra et biologisk, kognitivt, symptom og miljønivå. Det er derfor mulig å finne tidlige risikofaktorer for dysleksi allerede i førskolealder. Formålet med studien var å følge opp barna som i 2013 ble kartlagt med kartleggingsverktøyene Risiko Indeks ved 5 år (RI-5), Children Communication Cheklist Second Edition (CCC- 2) og Observasjon av språk i daglig samspill (TRAS). Individuell testing ga informasjon om barnas lese- og skriveferdigheter, verbalspråk samt nevrokognitive ferdigheter knyttet til lesing og skriving. Denne oppgaven fokuserte på barn i risikogruppen på RI- 5 og barn som viste vansker med lesing og skriving, men ikke var fanget opp ved 5 år. Utvalget besto av 21 barn, med en gjennomsnittsalder på 87 måneder. Barna med utslag på RI-5 ble definert som RI-5 Risk (n=4 ) og barna som ikke hadde utslag på RI-5 ble definert som RI-5 Typ (n=17). Resultatene viste et lite differensiert utvalg som kan være en konsekvens av at tre av fire barn i RI-5 Risk kun var identifisert av ett kartleggingsverktøy. Ett barn viste vansker på flere områder relatert til lesing og skriving. Tre barn så ut til å være falske positive. I RI-5 typ ble det identifisert tre mulige falske negative. Ett barn viste omfattende språklige vansker, mens to hadde sprikende profiler som indikerte noe vansker med lesing og skriving. Mer forskning, på større utvalg, vil gi mer informasjon om hvilke faktorer som medvirker til utvikling av dysleksi.