Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHanssen, Elisabeth Christensen
dc.date.accessioned2017-02-15T14:06:20Z
dc.date.available2017-02-15T14:06:20Z
dc.date.issued2016-12-15
dc.date.submitted2016-12-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15543
dc.description.abstractDuring the last decades, there has been an increase in literature showing that emotional dysregulation seems to be a core feature of ADHD. Although the prevalence estimates are high, less is known about the specific nature of such difficulties in youth with ADHD or which areas of the regulation process is affected. As adolescence is a phase in life associated with increasing demands on cognition and adaption, this could potentially increase stress in already vulnerable youth with difficulties managing their emotions. In this study, two groups of adolescents between 11-17 years with (n = 26) and without (n = 29) ADHD completed the Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). The results were compared to self-reported emotional stress in the form of trait anxiety and depressive symptoms, and their parents completed forms on their youths perceived emotional lability and ADHD-symptoms. A series of ANCOVAs and linear regression analyses showed that adolescents with ADHD report significantly more emotional dysregulation than their peers, specifically and significantly in the domains of «emotional impulsivity» and «emotional clarity». Of these, emotional «impulsivity» significantly explained both self-reported emotional stress and parent- reported emotional lability. These results lend further support to the importance of emotion dysregulation in ADHD, and implications for theoretical conceptualizations and treatments are discussed.en_US
dc.description.abstractI løpet av de siste tiårene har en økende mengde litteratur funnet at emosjonelle reguleringsvansker ser ut til å være et kjernetrekk ved ADHD. Til tross for høye prevalensestimater, vet vi imidlertid mindre om spesifikke karakteristika ved slike vansker hos ungdom med ADHD, eller hvilke aspekter ved reguleringsprosessen som er påvirket. Da ungdomstiden er en periode som preges av økte krav til kognisjon og tilpasning, kan dette potensielt medføre større belastninger for allerede sårbare ungdommer som har vansker med å håndtere emosjonene sine. I denne studien besvarte to grupper ungdommer i alderen 11-17 år, med (n = 26) og uten (n = 29) ADHD selvrapportskjemaet Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Resultatene ble sammenlignet med selvrapportert emosjonelt stress i form av trekkangst og depressive symptomer, og foreldrene fylte ut skjema for ungdommens emosjonelle labilitet og ADHD-symptomer. En serie av ANCOVAer og lineære regresjonsanalyser viste at ungdom med ADHD rapporterte signifikant større vansker med å regulere emosjoner, spesifikt og signifikant for aspektene «emosjonell impulsivitet» og «emosjonell klarhet». Av disse var det kun emosjonell «impulsivitet» som signifikant forklarte både selvrapportert emosjonelt stress og foreldrerapportert emosjonell labilitet. Resultatene gir støtte for viktigheten av emosjonelle reguleringsvansker ved ADHD, og implikasjoner for teoretiske konseptualiseringer og behandling diskuteres.en_US
dc.format.extent910394 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectADHDeng
dc.subjectemosjonsreguleringeng
dc.subjectemosjonell labiliteteng
dc.subjectkomorbiditeteng
dc.subjectangsteng
dc.subjectdepresjoneng
dc.subjectAttention Deficit Disorder With Hyperactivityeng
dc.subjectEmotional Instabilityeng
dc.subjectEmotional Regulationeng
dc.subjectAnxietyeng
dc.subjectDepression (Emotion)eng
dc.subjectMajor Depressioneng
dc.subjectAdolescent Psychiatryeng
dc.subjectungdomno
dc.subjectungdommerno
dc.titleEmosjonsregulering hos ungdom med ADHD, og betydningen av emosjonell labilitet for symptomer på angst og depresjoneng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.localcodePROPSY317
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePROPSY317


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel