Verbal læring og hukommelse hos voksne med ADHD: implikasjoner for jobbstatus?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/16010Utgivelsesdato
2017-06-13Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [547]
Sammendrag
Cognitive impairment in adult ADHD is associated with poor occupational outcomes. The aim of this study was to investigate differences in verbal learning and memory function between groups of adults with (n = 68) and without ADHD (n = 57), and whether these cognitive functions are associated with occupational status (work or not work). Compared to controls, participants with ADHD performed worse on tests of verbal learning and free recall, measured by the California Verbal Learning Test-II (CVLT-II). The CVLT-II revealed no statistical significant group differences in recognition. In the ADHD group, none of the CVLT-II variables were associated with occupational status after controlling for sex, age, and education. In this group, higher age was associated with not being in work (OR = 0.92, p = .02), while longer education was associated with being in work (OR = 1.45, p = .005). The results show that adults with ADHD demonstrate a weaker performance than adults without ADHD on tests of verbal learning and memory. Verbal learning and memory function are not associated with occupational status in this group. However, higher age and lower education seem to be risk factors for not being in work. Future studies of occupational status in groups of adults with ADHD should include a broader set of cognitive functions. Voksne med ADHD som har svekkelser i kognitiv funksjon er spesielt utsatt for negative utfall relatert til arbeid. Målet med denne studien var å undersøke forskjeller i verbal læring og hukommelse mellom grupper av voksne med (n = 68) og uten ADHD (n = 57), og om disse kognitive funksjonene er assosiert med jobbstatus (om en er i arbeid eller ikke). ADHD-gruppen presterte svakere enn kontrollgruppen på innlæring og fri gjenkalling, målt med California Verbal Learning Test-II (CVLT-II). CVLT-II avdekket ingen statistisk signifikante gruppeforskjeller i gjenkjenning. I ADHD-gruppen var ingen av CVLT-II-variablene assosiert med jobbstatus da kjønn, alder og utdanningslengde ble kontrollert for. I denne gruppen var høyere alder forbundet med å ikke være i arbeid (OR = 0.92, p = .02), mens lengre utdanning var assosiert med å være i arbeid (OR = 1.45, p = .005). Resultatene viser at voksne med ADHD presterer svakere enn voksne uten ADHD ved prøver på verbal læring og hukommelse. Jobbstatus i denne gruppen er uavhengig av prestasjoner på tester av verbal læring og hukommelse. Derimot synes høyere alder og lavere utdanning å være risikofaktorer for å ikke være i arbeid. Fremtidige studier av jobbstatus i utvalg av voksne med ADHD bør omfatte et bredere sett av kognitive funksjoner.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the Author. All rights reservedBeslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Sex/Gender Differences in Verbal Fluency and Verbal-Episodic Memory: A Meta-Analysis
Hirnstein, Marco; Stuebs, Josephine; Moè, Angelica; Hausmann, Markus (Journal article; Peer reviewed, 2022)Women are thought to fare better in verbal abilities, especially in verbal-fluency and verbal-memory tasks. However, the last meta-analysis on sex/gender differences in verbal fluency dates from 1988. Although verbal memory ... -
The ice in voices: Understanding negative content in auditory-verbal hallucinations
Larøi, Frank; Thomas, Neil; Aleman, André; Fernyhough, Charles; Wilkinson, Sam; Deamer, Felicity; McCarthy-Jones, Simon (Peer reviewed; Journal article, 2019-02)Negative voice-content is the best sole predictor of whether the hearer of an auditory-verbal hallucination will experience distress/impairment necessitating contact with mental health services. Yet, what causes negative ... -
Auditory verbal hallucinations in persons with and without a need for care
Johns, Louise C.; Kompus, Kristiina; Connell, Melissa; Humpston, Clara; Lincoln, Tania M.; Longden, Eleanor; Preti, Antonio; Alderson-Day, Ben; Badcock, Johanna C.; Cella, Matteo; Fernyhough, Charles; McCarthy-Jones, Simon; Peters, Emmanuelle; Raballo, Andrea; Scott, James; Siddi, Sara; Sommer, Iris E.; Larøi, Frank (Peer reviewed; Journal article, 2014)Auditory verbal hallucinations (AVH) are complex experiences that occur in the context of various clinical disorders. AVH also occur in individuals from the general population who have no identifiable psychiatric or ...