Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVea, Joakim Andreassen
dc.date.accessioned2017-08-17T08:32:13Z
dc.date.available2017-08-17T08:32:13Z
dc.date.issued2017-06-13
dc.date.submitted2017-06-12T22:00:18Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16333
dc.description.abstractIntetkjønnsformer av adjektiver i norsk og svensk dannes ved en regelmessig og produktiv regel der man legger et intetkjønnsmorfem /-t/ til stammen av adjektivet. Det finnes unntak i at enkelte adjektiv ikke følger denne regelen og videre synes å ikke ha noen brukbar intetkjønnsform i det hele tatt. Denne masteroppgaven undersøker disse manglende intetkjønnsformene ved bruk av ”lexical decision”-oppgave (Meyer and Schvaneveldt, 1971) der manglende intetkjønnsformer ble brukt som primingstimulus for sine stammeformer. Maskert priming (Forster, 1998) ble brukt som metode. Eksperimentet måler i hvor stor grad deltakere kobler sammen intetkjønnsformer av adjektiv med stammeformer som ble brukt som målstimulus i oppgaven. Adjektivene som ikke har intetkjønnsformer har likheter seg imellom i fonologisk form og semantisk innhold, og utgjør en forholdsvis liten men tilsynelatende produktiv gruppe. Adjektiver med blokkerte intetkjønnsformer i eksperimentet ble kontrollert opp mot adjektiver med regelmessige intetkjønnsformer og pseudoord med liknende fonologisk mønster. 30 morsmålstalende av norsk ble valgt ut til å delta i eksperimentet. Resultatene fra eksperimentet viste statistisk signifikante forskjeller mellom stimulusgruppene. Regelmessige intetkjønnsformer og konstruerte intetkjønnsformer for pseudoord forårsaket raskere reaksjonstider hos deltakere, mens de blokkerte intetkjønnsformene hadde ingen effekt på reaksjonstid. Dette peker på at fasilitering på grunn av formlikhet blir motvirket av en hemmende effekt som reaksjon på ulovlige intetkjønnsformer. En tendens til å oftere feilklassifisere adjektiver med manglende intetkjønnsformer som ikke-ord, også i de lovlige stammeformene, var også statistisk signifikant. Dette peker videre på mer kompleks prosessering av disse adjektivene. Analysen gjorde bruk av blandede regresjonsmodeller (cf. Baayen et al., 2008) med faste effekter for stimulusgruppe og priming, og tilfeldige effekter for individuelt stimulus og deltaker. En gruppe med andrespråkstalere (L2) deltok også i eksperimentet. Denne gruppen bestod av 11 deltakere. Der var en del informasjonstap hos L2-gruppen på grunn av vanskelighetsgraden i oppgaven. Resultatene peker i samme retning som for morsmålstalere (L1), som viser at også talere med mindre eksponering for språket lærer legger merke til de manglende intetkjønnsformene. De manglende intetkjønnsformene i norsk og svensk har ingen reparasjon. Man kan bytte ut med andre adjektiv, eller bytte substantivet med et som ikke krever samsvar med intetkjønn. De manglende formene har videre implikasjoner for grammatisk kjønn i norsk og svensk. Likheten i det semantiske innholdet antyder at intetkjønn i disse språkene har en korrelasjon med semantiske egenskaper som ikke-individ og ikke-animat (Johansson, 2003). Disse egenskapene forutsetter et visst nivå av bevissthet. Dette kan sammenlignes med semantiske effekter i samsvarsbøying der intetkjønnsformer av adjektiv brukes for å modifisere substantiv med spesifikke semantiske egenskaper men er av grammatisk hankjønn eller hunkjønn (cf. Enger, 2013), og det er mulig at disse speiler en større tendens i kontinentalskandinaviske språk mot semantisering av intetkjønn (Josefsson, 2014).en_US
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectlinguisticseng
dc.subjectlexical decisioneng
dc.subjectmorphologyeng
dc.subjectpsycholinguisticseng
dc.subjectimplicit memoryeng
dc.subjectmasked primingeng
dc.subjectgrammatical gendereng
dc.subjectNorwegianeng
dc.subjectlinguisticseng
dc.subjectlexical decisioneng
dc.subjectmorphologyeng
dc.subjectpsycholinguisticseng
dc.subjectimplicit memoryeng
dc.subjectmasked primingeng
dc.subjectgrammatical gendereng
dc.subjectNorwegianeng
dc.titleWhy the child cannot be happyeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-12T22:00:18Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeLingvistikk mastergradsoppgave
dc.description.localcodeMAHF-LING
dc.description.localcodeLING350
dc.subject.nus711727eng
fs.subjectcodeLING350
fs.unitcode11-21-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel