Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTorkildsen, Ida
dc.date.accessioned2017-12-28T09:52:29Z
dc.date.available2017-12-28T09:52:29Z
dc.date.issued2017-12-19
dc.date.submitted2017-12-18T23:00:06Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17089
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle bearbeide tekstene etter at de hadde fått tilbakemeldingene. Jeg har hovedsakelig fokusert på et elevperspektiv, men jeg har også sammenlignet dette perspektivet med et lærerperspektiv. Denne undersøkelsen har blitt gjennomført i kontekst av skriveundervisningen som tilbakemeldingene har hatt opphav i, og i kontekst av den nasjonale satsingen Ungdomstrinn i utvikling (Uiu) og det tilhørende satsingsområdet skriving. Studien har blitt gjennomført i lys av to formål. Det ene formålet har vært å gi innsikt i hvordan en lærer har vært involvert i Uiu, og det andre formålet har vært å gi innsikt i lærerens og elevens verden når de forholder seg til tilbakemeldinger mens elevene skal skrive tekster. Med utgangspunkt i disse formålene har jeg jobbet ut ifra problemstillingen: Hvordan kan lærer og elev i norskfaget på ungdomsskolen oppleve skriftlige lærerkommentarer gitt som underveisvurdering i skriveprosessen i løpet av satsingen skriving? Jeg har søkt å svare på denne problemstillingen med utgangspunkt i forskningsspørsmålene: (1) Hvordan er læreren involvert i Ungdomstrinn i utvikling? (2) Hvordan opplever læreren tilbakemeldinger gitt i skriveprosessen? (3) Hvordan opplever elevene tilbakemeldinger gitt i skriveprosessen? (4) Er det mulig å se endringer over en gitt tidsperiode? For å undersøke lærerens og elevenes opplevelse av tilbakemeldinger har jeg kombinert sosiokulturell og dialogisk teori, som jeg har anvendt i en didaktisk sammenheng. Jeg har brukt et kvalitativt forskningsdesign, der jeg har benyttet meg av individuelle semistrukturerte intervju, observasjon og innsamling av dokumenter. Datainnsamlingen har blitt gjennomført med utgangspunkt i to separate skriveoppgaver, gitt i en klasse på 8. trinn i perioden februar – mars 2017 og i juni 2017. Datamaterialet som oppgaven bygger på, består av observasjonsnotater fra undervisningen i forbindelse med disse to skriveoppgavene, fem elevtekster fra denne undervisningen, der fire av disse tekstene også inneholder tilbakemeldinger, og observasjonsnotater fra fellesmøter i forbindelse med Ungdomstrinn i utvikling og skriving som satsingsområde. I tillegg har jeg intervjuet én lærer og tre elever for hver skriveoppgave, og det utgjør til sammen utgjør åtte individuelle intervjusamtaler. Disse intervjuene har blitt transkribert og utgjør oppgavens kjernemateriale. Studien viser at hvordan læreren og elevene opplever tilbakemeldinger, varierer ut ifra hvilket syn de har på skriving. En av elevene er opptatt av det endelige produktet og anser derfor de tilbakemeldingene han får, som lite nyttige når teksten skal bearbeides. Læreren og de to andre elevene er opptatt av arbeidet underveis i skrivingen, og de anser derfor de tilbakemeldingene som blir gitt som nyttige når teksten skal bearbeides. Videre viser studien at denne læreren og disse to elevene, opplever tilbakemeldingene som gode fordi de inneholder både ros og kritikk. Rosen er nyttig når den er konkret og viser hva som er bra i teksten, og kritikken er nyttig når den består av spørsmål som er tilpasset den aktuelle eleven og teksten. Tilbakemeldingene som studien har tatt utgangspunkt i, fokuserer på de globale nivåene i tekstene, og funnene må derfor sees i lys av dette. I forbindelse med satsingen skriving viser studien at arbeidet oppleves som svært positivt av læreren, som er involvert som ressurslærer. Det er få tegn til endring i undervisningen i den perioden datainnsamlingen har blitt gjennomført, men satsingen synes å ha hatt en positiv virkning på lærerens refleksjon rundt undervisningen.en_US
dc.description.abstractIn this thesis I have studied written feedback aimed at secondary school students. The feedback was given by a Norwegian teacher to pupils’ texts written in a Norwegian class, where the teaching was conducted with a view to helping students revise the texts after having received feedback. I have mainly focused on the pupil’s perspective, but I have also compared this perspective with a teacher’s perspective. This study has been carried out in context of the teaching of writing in relation to the given feedback, as well as in the context of the Norwegian national programme Ungdomstrinn i utvikling (Uiu) and the corresponding priority area writing. This study aims partly to provide insight in how a teacher has been involved with Uiu. It also aims to provide insight to the teacher’s and pupil’s world in relation to feedback while the pupils are writing texts. Based on these aims, I have chosen to focus on the following primary research question: How may a teacher and pupils in relation to the Norwegian subject within secondary school experience written teacher’s comments as part of an assessment during the writing process within the writing programme? I have sought to answer this research question by using the following secondary research questions: (1) How is the teacher involved in Ungdomstrinn i utvikling? (2) How does the teacher experience feedback given during the writing process? (3) How does the pupils experience feedback during the writing process? (4) Is it possible to observe any changes during a given period of time? In order to explore how the teacher and pupils experience feedback I have combined sociocultural and dialogic theory, which I have employed in relation to didactics. I have used a qualitative research design where I have utilised individual semi-structured interviews, observation and collecting documents. The data collection has been carried out based on two separate writing assignments, given in an 8th grade class during the period of February-March 2017 and June 2017. The research data which this thesis is based on consists of observation notes from the classes in relation to these two writing assignments: five pupils’ texts from these classes, where four of these texts also contain feedback, and observation notes from staff meetings in relation to Ungdomstrinn i utvikling and writing as the area of priority. In addition I have interviewed one teacher and three pupils for each writing assignment, which altogether have resulted in eight individual interview conversations. These interviews have been transcribed and have been the core material for this thesis. The study shows that the way in which the teacher and pupils experience feedback varies based on how they view writing. One of the pupils focuses on the final product and therefore considers the feedback which he receives as not very helpful when the text is to be revised. The teacher and the other two pupils focus on the process of writing, and thus they find the feedback which is given as useful when the text is to be revised. Further on, the study shows that this teacher and these two pupils experience the feedback as useful because it contains both praise and critique. The praise is useful when it is explicit and highlights the sections of the text at which the praise is aimed, and the critique is useful when it consists of questions which are adapted to the particular pupil and text. The feedback which this study has been based on is aimed at the global levels of the texts, and the findings must thus be considered in the light of this. In relation to the writing programme, this study shows that the teacher, who is employed as a resource teacher, regards the activity as highly positive. There are few signs of changes in regard to the teaching during the time of the conduction of this study, but the programme seems to have a positive effect on the teacher’s reflection on teaching.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectSkriveundervisning
dc.subjectNorsk språk
dc.subjectUndervisning
dc.subjectSkrivepedagogikkeng
dc.subjectTekstereng
dc.subjectBakhtineng
dc.subjectVygotskijeng
dc.subjectUngdomstrinneteng
dc.subjectSkrivingeng
dc.subjectVygotskyeng
dc.subjectElevereng
dc.subjectUngdomsskoleneng
dc.subjectUndervisningeng
dc.titleTilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.eng
dc.title.alternativeFeedback as a tool for developing pupils’ texts. A qualitative study of how a teacher and three pupils experience written teacher’s comments given during the writing process.eng
dc.title.alternativeFeedback as a tool for developing pupils' texts. A qualitative study of how a teacher and three pupils experience written teacher's comments given during the writing process.eng
dc.title.alternativeFeedback as a tool for developing pupils' texts. A qualitative study of how a teacher and three pupils experience written teacher's comments given during the writing process.eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-12-18T23:00:06Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMastergradsoppgave i nordisk
dc.description.localcodeNOLISP350
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNOLISP350
fs.unitcode11-21-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel