Show simple item record

dc.contributor.authorMyklebust, Kyrre Rebbestad
dc.date.accessioned2017-12-28T10:35:33Z
dc.date.available2017-12-28T10:35:33Z
dc.date.issued2017-12-22
dc.date.submitted2017-12-21T23:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17098
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar utgangspunkt i det var som en mangel i min egen undervisning: gode undervisningsopplegg om eldre dikt som skaper engasjement, læring og sjangerforståelse blant elevene. Nyere forskning viser at dikt blir lite lest i ungdomsskolen, at det er for lite vekt på å utvikle litterær kompetanse i nordiske klasserom, og at det er behov for studier på analytiske innganger til litteratur i fagdidaktikken. Forskning viser også til at det er behov for å jobbe med kvaliteten på de litterære samtalene i norskfaget på ungdomstrinnet. Det nye høringsutkastet fra Stortinget med forslag til kjerneelementer til den nye læreplanen i norsk vektlegger å lese tekster i ulike sjangre, og tolke dem i historisk kontekst. Problemstillingen er: Hvordan formidle kvaliteter og særtrekk ved eldre lyrikk innenfor en moderne didaktisk kontekst? Metoden jeg brukte var aksjonsforskning, som går ut på å forske på og forbedre sin egen praksis. For å svare på problemstillingen gjennomførte jeg tre undervisningsopplegg om et dikt av Henrik Wergeland i tre 10. klasser. Materialet mitt var planleggingsfasen, observasjon og gjennomføring av oppleggene, skriftlige prøver fra elevene og en skriftlig elevundersøkelse om opplegget og diktet. Metoden i undervisningoppleggene var basert på teorier om nærlesing, sjangerteori og mer. Forskning om litterær kvalitet, danning og aktuell litteraturdidaktikk var også sentrale i prosjektet. Funnene i materialet var ganske entydige: Elevene så kvaliteter og særtrekk ved diktet. De fleste så også på metoden og diktet som noe nytt og givende i undervisningssammenheng. Dette har ført til merkbare forandringer i min egen litteraturdidaktiske praksis.en_US
dc.description.abstractThis thesis has its origins in something I found to be lacking in my own work as a teacher: good learning recources for lessons on older poetry, that help engage the pupils and create learning and genre understanding. Recent research show that poetry is less read in secondary school, that developing comepetence in literature is not prioritized enough in Nordic classroms, and that there is a need for studies on analytic entrances to literature in professional didactics. Research also reveals a need for working on the quality of the conversations on literature in the Norwegian subject in secondary school. The new exposure draft from the Norwegian parliament containing key element-suggestions to the new curriculum in the Norwegian subject, points to the importance of reading texts from different genres, and viewing them in an historial context.) The thesis question is: How to convey qualities and special characteristics of ancient poetry within a modern didactical context? The method used is action research, which is all about researching and bettering one's own professional practice. When it comes to answering the thesis question I have completed three lessons in three different classes in the 10th grade, on a poem by Norwegian writer Henrik Wergeland. My material was the planning phase, observation and the actual implementation of the lessons, written tests among the pupils and a pupil survey about the lessons and the poem. The method in the lessons was based on genre theory, close reading theories and more. Research done on quality in literature, education and relevant literature didactics were central components in the project. The material showed some pretty unambiguous findings: the pupils saw qualities and special characteristics in the poem. Most of them also saw the method and the poem as something new and rewarding in the classroom setting. My work on this thesis has led to several positive changes in my own work as a teacher.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectLyrikk
dc.subjectUndervisning
dc.subjectNorsk litteratur
dc.subjectNorskfaget
dc.subjectUngdomstrinnet
dc.title«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skoleneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-12-21T23:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeErfaringsbasert masteroppgave i undervisning med fordypning i norsk
dc.description.localcodeNORMAU650
dc.subject.nus711123eng
fs.subjectcodeNORMAU650
fs.unitcode11-21-00


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record