Persepsjon av emosjonell nonverbal kommunikasjon i krysskulturelt terapeutisk arbeid.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/17221Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Faculty of Psychology [543]
Sammendrag
The following study address the research question “What implications could crosscultural variations in perception of nonverbal emotional expressions have for therapeutic work? To answer the research question we have chosen to do a systematic literature review in the databases PsychInfo and Web of Science, related to cultural variations in perception of emotional nonverbal signals. Together with information from the theoretical part of the paper, the findings from the literature, a total of 21 articles, was used to draw implications for crosscultural therapeutic work. The literature address different topics. One of these relates to whether perception of nonverbal signals are universal or culture-specific. Findings from the literature also suggest that individuals within one culture have an ingroup-advantage when it comes to perception of nonverbal expressions. Some studies theorize about why this is. The literature also indicate that cross-cultural sensitivity of nonverbal, emotional perception can be taught. The therapeutic implications are discussed consecutively, and a summary is given in the conclusion. Central aspects of the implications are related to increased cross-cultural knowledge and how to promote culture-sensitivity. I denne oppgaven belyses problemstillingen “på hvilken måte har krysskulturelle variasjoner i persepsjon av nonverbale emosjonelle uttrykk implikasjoner for terapeutisk arbeid?”. For å besvare problemstillingen har vi valgt å gjennomføre et systematisk litteratursøk i databasene PsychInfo og Web of Science, relatert til kulturell variasjon i persepsjon av nonverbale emosjonelle uttrykk. Funnene fra litteratursøket, totalt 21 artikler, ble brukt sammen med informasjon fra den teoretiske delen av oppgaven for å diskutere implikasjoner for terapeutisk arbeid i en krysskulturell setting. Litteraturen belyste noen sentrale funn, deriblant indikasjoner for- og imot hvorvidt persepsjon av nonverbale signaler kan antas å være universelle eller kulturspesifikke. Videre finner vi studier hvor forskerne finner støtte for at det forekommer en inngruppefordel med tanke på gjenkjenning av nonverbale signaler, og studier som undersøker hva som kan ligge til grunn for dette. Det fremkommer også i litteraturen indisier for at det er mulig å lære seg til å bli mer sensitiv for krysskulturelle nonverbale signaler. De terapeutiske implikasjonene drøftes fortløpende i diskusjonsdelen for deretter å sammenfattes i konklusjonen. Sentrale aspekter ved implikasjonene er relatert til økt krysskulturell kunnskap og hvordan fremme kultursensitivitet.