Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKnustad, Magnus André
dc.date.accessioned2018-03-15T09:40:19Z
dc.date.available2018-03-15T09:40:19Z
dc.date.issued2018-03-15
dc.date.submitted2018-03-14T23:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/17519
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg utført et kvalitativt forskningsprosjekt for å finne ut hva forskjellen er på kommentarer på en avis sitt eget kommentarfelt og Facebookside, og hvilke teknologiske, psykologiske og sosiale faktorer kan forklare disse forskjellene? Jeg har opprettet 12 kategorier for å kategorisere kommentarer fra Facebook og kommentarfeltet på 6 artikler fra VG. Jeg har analysert kommentarer på artikler i kommentarfeltet til VG, og sammenlignet dem med kommentarer skrevet på VGs Facebookside under delte artikler. Gjennom å analysere og sammenligne disse kommentarene fant jeg at kommentarer fra VGs kommentarfelt var i større grad argumentative og informative, og det var flere tilfeller av kritiske og nedsettende kommentarer. Kommentarer i kommentarfeltene var også lengre og inneholdt færre emotikoner. Kommentarer på VGs Facebookside var i større grad reaktive, og det var færre samtaler og diskusjoner her. Etter å ha observert at mine resultater var relativt like resultatene til Rowe (2015), som har gjort et lignende studie, bestemte jeg meg for å utføre et nytt forskningsprosjekt for å bekrefte eller avkrefte Rowes bruk av anonymitet som en forklaring på nedsettende kommentarer. Rowes forklaring kunne ikke bekreftes av denne studien. Jeg har foreslått en rekke teknologiske, psykologiske og sosiale faktorer som kan forklare de observerte forskjellene på VGs Facebook side og kommentarfelt. Designet på Facebook gjør det vanskeligere og mindre ønskelig å skrive lengre kommentarer, og Facebook-brukere anses å ha en sosial motivasjon som ikke omhandler å diskutere, men å kommentere. Kommentatorer på VGs kommentarfelt anses i større grad å være motiverte til å sette seg inn i saker og å bruke tid på kommentering og kommunikasjon med andre kommentatorer. Til slutt har jeg gjort et forsøk på å bedømme den demokratiske verdien av debatter i kommentarfelt og på Facebook ved å knytte mine funn opp mot Habermas’ teori om den borgerlige offentlighet. Jeg fant at kommentarfelter på nettaviser i større grad oppfyller de idealistiske kravene for en borgerlig offentlighet. I tillegg til denne masteroppgaven førte forskningen min til opprettelsen av nettstedet commentsandplatforms.net.en_US
dc.language.isoengeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectcommentseng
dc.subjectpublic sphereeng
dc.subjectfacebookeng
dc.subjectnews siteseng
dc.subjectanonymityeng
dc.subjectsocial mediaeng
dc.titleHow platform affects comments on news articles. A qualitative analysis of comments from a newspaper’s comment section and Facebook pageeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2018-03-14T23:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMastergradsoppgave i digital kultur
dc.description.localcodeDIKULT350
dc.subject.nus719906eng
fs.subjectcodeDIKULT350
fs.unitcode11-21-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel